Exet plötsligt blivit religiös!
När får ett barn ta nattvarden?
Jag tillåter inte att mina barn på 4 år (icke döpt) och 10 år (döpt) ta nattvarden. Mitt ex har fullständigt kört över mig i den frågan och i många andra frågor. Båda barnen vet inte vad kristendommen innebär och därför har jag sagt nej till bl.a nattvard. Fick reda på att barnen tagit nattvarden hur många ggr som helst! Var själv med vid en gudstjänt då min dotter är med och sjunger i kör. Den nya kvinnan tog med min yngste till nattvarden, mitt framför näsan på mig utan att fråga mig, det var då de berättade om nattvarderna. Jag blev så paff och ilsken över deras beteende så jag blev paralyserad, reaktionerna kom när jag kom hem. Läste någonstans på nätet om den ena målsman säger nej, så ska man inte ge barn nattvard!
Exet och jag hade en överenskommelse om vilka typer av gudstjänster barnen fick gå på. Som dop, konfirmation, bröllop och begravning och inga andra gudstjänster. Han lovade dyrt och heligt att hålla det löftet, för jag var ju barnens viktigaste person bla bla bla självklart ska vi göra så bla bla bla! Men det löftet som så många andra löften bröt han. Han har nämligen tagit många beslut om barnen med den här nya kvinnan utan att informera mig!
Kan tillägga att han aldrig varit intresserad av kyrkan och gudstjänster för fem öre i hela sitt liv. Blev plötsligt kristen när han träffa sin nya kvinna! Han får lov hålla på med kristendommen hur mycket han vill. Men blanda inte in mina barn.
Vill ta ur mitt barn ur Svenska kyrkan omedelbart! Upplever exets beteende mot barnen som sekteristiskt.
Jag har aldrig haft något som helst emot religon, alla har sin tro. När barnen blir vuxna då får dom välja! Jag själv har ju varit aktiv i församlingshemmet jag tillhörde som ungdom. Men inte som kristen utan som medmänniska.
Jag har levt med mitt ex i många år så jag vet hur han är funtad och det är det som gör mig mest orolig. Han är nämligen manipulativ, narcistisk utan självinsikter.
Hur ska jag hantera allt detta?