• Fionafidili

När barnet inte vill vara hos den andre föräldern, vad gör man?

Har en liten tjej på 6 år som oftast inte vill åka till den andre föräldern. Jag brukar övertala henne, men är det rätt egentligen? Om hon nu inte vill, måste hon då? Börjar kännas trist att tvinga iväg henne de gånger hon inte vill. Jag vill ju att hon ska vara lika mycket hos oss båda, men känns ju inte okej att tvinga heller. Så hur gör man? Är det okej att jag säger att hon får vara kvar hemma de gånger hon vill med risk att jag får SKIT och att den andre tror att jag gör det för att jävlas....

• Svar på tråden När barnet inte vill vara hos den andre föräldern, vad gör man?
  • Tuss 1

Jag tror att det kan vara jobbigare för endel barn med två boenden. Och just avsked är jobbigast. Det bästa är väl om man kan vara lite flexibel, vilket inte verkar vara så lätt för alla. Och det är kanske inte så kul för tex mamman om barnet har en period då pappan är viktigare. Min åsikt är dock att man vid en separation måste se vad barnets behov är och vad som gynnar barnet. Det gäller att bita ihop och inte ta det för personlig. Samtidigt är ju givetvis båda föräldrarna viktiga. Så man får liksom inte helt bryta såklart. En lösning kan ju vara 70% hos dig och 30 hos den andra föräldern. Sen får man väl utvärdera eftersom. Det viktigaste är ändå att inte skuldsatta barnet och att inte i sten hålla på sina dagar. Att man låter barnet vara med på roligheter med den andra föräldern, även om det råkar vara på dina dagar.

• sina

Det beror ju lite på. Varför vill hon inte? Har du anledning att tro att hon far illa?

Säger hon att hon inte vill dit, eller att hon vill vara kvar hos dig?

Är det uppbrotten som är jobbiga? Har ni varannan vecka eller byter ni oftare?

• Fionafidili
    sina skrev 2017-04-17 23:45:08 följande:

Det beror ju lite på. Varför vill hon inte? Har du anledning att tro att hon far illa?

Säger hon att hon inte vill dit, eller att hon vill vara kvar hos dig?

Är det uppbrotten som är jobbiga? Har ni varannan vecka eller byter ni oftare?

Far illa vet jag väl inte, hon vill ju ibland också. Hon tycker väl det är jobbigt när det spelas spel och föräldern får utbrott och skriker, på spelet då förstås, men kan även fräsa mot henne "va vill du" om hon tittar då de skriks och soffan får spö.

Det är varannan vecka, men jag får även ha henne på mina veckor ibland då det krockar med jobb bla.
  • Fionafidili
    Tuss 1 skrev 2017-04-17 23:33:26 följande:

Jag tror att det kan vara jobbigare för endel barn med två boenden. Och just avsked är jobbigast. Det bästa är väl om man kan vara lite flexibel, vilket inte verkar vara så lätt för alla. Och det är kanske inte så kul för tex mamman om barnet har en period då pappan är viktigare. Min åsikt är dock att man vid en separation måste se vad barnets behov är och vad som gynnar barnet. Det gäller att bita ihop och inte ta det för personlig. Samtidigt är ju givetvis båda föräldrarna viktiga. Så man får liksom inte helt bryta såklart. En lösning kan ju vara 70% hos dig och 30 hos den andra föräldern. Sen får man väl utvärdera eftersom. Det viktigaste är ändå att inte skuldsatta barnet och att inte i sten hålla på sina dagar. Att man låter barnet vara med på roligheter med den andra föräldern, även om det råkar vara på dina dagar.

Vi har inte hållit stenhårt på dagarna. Men jag vill att tjejen ska må bra. Och då hon sitter och räknar dagarna tills att hon ska dit vid frukosten och jag frågar om hon längtar. Men de gör hon väl men hon vill vara hemma ett tag till då det skriks så mycket på henne där. Jo tack jag vet de. Därför har det blivit lite jobbigt att hon ska behöva bli tvingad om hon inte vill. Tror det skulle vara bra om man kanske ett tag körde enbart varannan helg. Men jag vet att detta kommer ej att godtas.
  • Jdbdvs

Fram till det att barnet är 13 år så är det ni gemensamt som vårdnadshavare som bestämmer umgänget. Så är eran överenskommelse varannan vecka så är det de som gäller, som någon tidigare skrivit handlar det om separationsångest. Men var då medveten om att läget förmodligen är detsamma när barnet lämnar den andra vårdnadshavaren.

Det du gör bäst i är att diskutera med barnets andre förälder för att komma fram till en lösning.

• Jdbdvs

Eller ta kontakt med familjerätten om motparten inte är öppen att diskuteras med.

• Babyfeber

Fråga den andra föräldern hur det är när dottern ska till dig. Är det samma där? Isåfall är det ju separationen som är jobbig. Kan ni då byta oftare?

• Fionafidili
    Jdbdvs skrev 2017-04-18 09:50:42 följande:

Fram till det att barnet är 13 år så är det ni gemensamt som vårdnadshavare som bestämmer umgänget. Så är eran överenskommelse varannan vecka så är det de som gäller, som någon tidigare skrivit handlar det om separationsångest. Men var då medveten om att läget förmodligen är detsamma när barnet lämnar den andra vårdnadshavaren.

Det du gör bäst i är att diskutera med barnets andre förälder för att komma fram till en lösning.

Det är därför jag alltid övertalar henne då hon ej vill... Och under veckan hos den andre föräldern så ber hon ofta om att dom ska gå hem och hälsa på.... Vill ju att det ska funka för oss alla. Men de gör ju lite ont i hjärtat när hon blir ledsen
  • Fionafidili
    Babyfeber skrev 2017-04-18 09:59:43 följande:

Fråga den andra föräldern hur det är när dottern ska till dig. Är det samma där? Isåfall är det ju separationen som är jobbig. Kan ni då byta oftare?

Det är alltid lättare då hon ska hem. Hon är hemma minst en gång under den andres vecka då det krockar med jobb osv..... Att hon säger att den andre inte är så snäll är inte så kul att höra.... Jag vet att det skriks en hel del åt henne som hon då ogillar givetvis
  • Tuss 1
    Fionafidili skrev 2017-04-18 08:59:10 följande:

Vi har inte hållit stenhårt på dagarna. Men jag vill att tjejen ska må bra. Och då hon sitter och räknar dagarna tills att hon ska dit vid frukosten och jag frågar om hon längtar. Men de gör hon väl men hon vill vara hemma ett tag till då det skriks så mycket på henne där. Jo tack jag vet de. Därför har det blivit lite jobbigt att hon ska behöva bli tvingad om hon inte vill. Tror det skulle vara bra om man kanske ett tag körde enbart varannan helg. Men jag vet att detta kommer ej att godtas.

Vet inte hur din relation till den andra föräldern är. Men du bör kanske berätta att barnet är känsligt för skrik. Utan att anklaga. Säg bara att du observerat det. Och har lite jobbigt med att vara i från dig just nu. Fråga hur barnet är när det är dags att åka till dig osv. Förklara att du tycker att ni båda är lika viktiga och försök resonerar. Ni kan ju komma på något bra tillsammans. Att anklaga och skuldbelägga är ingen höjdare. Försök få fram att du inte handlar i egoistiskt syfte.

Man brukar kunna komma överens om båda är ute efter barnets bästa.
Svar på tråden När barnet inte vill vara hos den andre föräldern, vad gör man?