• Nomourn

Anpassning med tid.

Ja vi har ju alla hört nån gång hur de äldre säger "det var bättre på min tid" Eller att allt va så mycket bättre på en tid som redan varit.

Jag känner nu att jag börja tänka likadant ju äldre jag blir.

Är det så att människor generellt har svårt att anpassa sig med tiden. Att liksom uppskatta och följa med i utvecklingen.

När jag var yngre störde jag mig på äldre som sa att det var bättre förr för att de inte var "moderna" eller uppdaterade nog tyckte jag. Men ju äldre jag själv blir känner jag att jag börjar bli likadan. Det var bättre förr. Går det bara mer och mer utför?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Anpassning med tid.
  • äldreochklokare

Ja, är mitt korta svar.

När man pratar med den äldre generationen kan de bli nostalgiska och säga sådana saker men när man synar dem i sömmar (mina föräldrar är ca 75 år gamla) så inser ju även de att mycket är bättre idag.

En lite mer allvarlig och mer komplex tanke i sammanhanget är dock att man bruka säga att efter 40-talisterna har ingen generation haft det bättre. Innan dem bara utvecklades samhället, industrialismen på 1800-talet och början på 1900-talet, Sverige som klarade sig bra genom världskrigen, industrin blomstrade osv. 40-talisterna byggde upp landet på 60-70-talen men därefter har inte allt fortsatt att bara bli bättre och bättre. 
    Så för den generationen kanske de faktiskt ärligt kan säga att "det var bättre förr" när de var unga och man hade framtidstro.

• Nomourn
    äldreochklokare skrev 2017-04-15 17:59:28 följande:

Ja, är mitt korta svar.

När man pratar med den äldre generationen kan de bli nostalgiska och säga sådana saker men när man synar dem i sömmar (mina föräldrar är ca 75 år gamla) så inser ju även de att mycket är bättre idag.

En lite mer allvarlig och mer komplex tanke i sammanhanget är dock att man bruka säga att efter 40-talisterna har ingen generation haft det bättre. Innan dem bara utvecklades samhället, industrialismen på 1800-talet och början på 1900-talet, Sverige som klarade sig bra genom världskrigen, industrin blomstrade osv. 40-talisterna byggde upp landet på 60-70-talen men därefter har inte allt fortsatt att bara bli bättre och bättre. 
    Så för den generationen kanske de faktiskt ärligt kan säga att "det var bättre förr" när de var unga och man hade framtidstro.

Intressant, mycket intressant. Jo visst precis!
  • Tecum

Det beror på vad du menar med "förr"? Om du menar 1970-90 så är svaret ja. En person som Trump hade inte haft skuggan av en chans att bli president. Europas stater var inriktade på samarbete, nationalismen stod lågt i kurs. Stormakterna hade förvisso en tuff retorik men i praktiken förhandlade och nedrustade de. Terrororganisationer var lokala och isolerade. Människor engagerade sig mer politiskt och brydde sig om varann och ett ord som solidaritet (som man inte ens hör idag) betydde något. Kort sagt, det mesta gick i positiv riktning, till skillnad från idag.

Svar på tråden Anpassning med tid.