• Anonym (Ts)

Är missfall farligt?

Hej! Jag vill jättegärna bil gravid och jag och sambon försöker.

Mensen hade ett uppehåll på 2 månader, trodde att jag var gravid, sen kom mensen med klumpar i, brukar inte ha det.

Nu har tanken slagit mig att det kan varit ett missfall(senaste mensen gjorde sjukt ont).

Är det farligt isf?

• Svar på tråden Är missfall farligt?
  • EpicNurse

Nej det är inte farligt. 20-30% av alla graviditeter slutar i missfall.

Om man får missfall så har man ändå positivt gravtest efteråt, så du kan ju testa dig.

Tror mer att det gjorde mer ont eftersom den blev framskjuten en cykel!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (JK)

Hejsan, om man misstänker att man har haft missfall? Hur går man tillväga med detta? Jag har haft symtomer som stämmer in på missfall. Jag hade inte mens på 2,5månader & sedan blödde jag jätte mycket & hade ont i magen.

Tacksam för svar :)

• EpicNurse
    Anonym (JK) skrev 2017-04-16 17:30:00 följande:

Hejsan, om man misstänker att man har haft missfall? Hur går man tillväga med detta? Jag har haft symtomer som stämmer in på missfall. Jag hade inte mens på 2,5månader & sedan blödde jag jätte mycket & hade ont i magen.

Tacksam för svar :)

Man får ta ett gravtest och det om det är positivt. Hormonerna finns ju kvar i kroppen även efter ett missfall, i upp till 4-6 veckor.

En annan anledning till att man får utebliven mens är att men inte fick någon ägglossning. Då nan mensen skjutas fram till nästa cykel, och man får ofta ganska konstiga symtom i och med att hormonbalansen rubbas lite.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Är missfall farligt?