• Eir

HUR kan det bli en fredlig lösning i Syrien?

Jag har så svårt att se HUR det kan bli en fredlig lösning på konflikten i Syrien.

Vad händer om Bashar al-Assad tvingas bort från makten? Eftersom han tillhör den religiösa minoriteten alawiter som jag förstår ligger närmare shiiter än sunni.

Majoriteten av befolkningen i Syrien består av sunnimuslimer. Vad händer med alawiterna i Syrien då?

Får vi nästa ström av flyktingar från Syrien av alawiter? Vart ska dom i så fall ta i vägen?

Det verkar vara en oerhört komplicerad konflikt som jag har så svårt att se hur en lösning kan ske utan ändå mer blodspillan. Eller behöver Syrien delas upp i en två statslösningen?

www.landguiden.se/Lander/Asien/Syrien/Religion

//
    Hur?

• Svar på tråden HUR kan det bli en fredlig lösning i Syrien?
  • CarinaL26

Det kan tyvärr inte bli en fredlig lösning. Frågan är vilken lösning medför minst offer och konsekvenser.

• Eir

Är det rädsla för att det ev blir religiös rensning av andra minoriteter som gör att Bashar al-Assad fortfarande sitter kvar vid makten?

Eller är det Rysslands militärbas som spelar in? Terrorbalans?

Eller rädslan för att ett nytt styre i Syrien är ett ännu värre alternativ än Bashar al-Assad (om nu det är möjligt). 

Vilka scenarion finns det för fred i Syrien?

Svar på tråden HUR kan det bli en fredlig lösning i Syrien?