• JohannaSaGo

7 månader vill inte ha ersättning

Hej! Min son är nu 7 månader gammal. Hans matschema ser ut såhär:

07:00 - 80-100ml ersättning
    09:30- 1 portion gröt med fruktpure
    12:00- 1 burk mat med fruktpure efter
    15:30- 100 ml ersättning cirka
    18:00- 1 portion gröt
    21:15- 100ml ersättning cirka innan läggdags (somnar sedan 21:30)

Nu är det så att många anser att han äter mycket mat redan men han har varit super intresserad redan från smakportionerna och hans mage mår bra! så inga kommentarer om att han äter för mycket =) 

Grejjen är nu att han har börjat skrika när han får ersättning/flaska oavsett om det är på morgonen eller kvällen. Ibland äter han bara 30 milliliter te.x

Kan det vara så att han ratar flaskan nu och hellre vill ha gröt/mat? Kan det göra ont att suga på flaskan pga tandsprickning? 

Ikväll nu vid sista målet ville han inte ha ersättning alls. Så jag provade att göra en portion gröt istället. Han åt som en tok och vart jättenöjd!

Men det känns som det blir för mycket maträtter redan, som att det är för tidigt. Och sen känns det tråkigt att ge 2 grötmål på raken. Vad tycker ni? 

Ska jag köra grötmål som sista vid 21:15 och kanske ta ersättning vid 18:00 tiden istället?

Men om han verkligen inte vill ha ersättningen då, vad kan jag erbjuda 18:00?? 

Middag i form av burkmat känns för tidigt :o eller är det det?? 

• Svar på tråden 7 månader vill inte ha ersättning
  • Anonym (Bdbdb)

Ge honom mat om han vill ha mat och mår bra, inte svårare än så. Du måste sluta lyssna på vad alla andra säger och börja följa din son.

• Kdkdbdnx

Så värst mycket mat vill jag inte påstå att du ger honom. Varför får han mängder med gröt, fruktpure och ersättning skulle jag snarare säga!

Prova att ge honom lite smörgås med pålägg, naturell yoghurt med frukt på frukosten.

Och sen låter du bara bli att salta eran mat, och kör i mixer/med matberedare både till lunch (ca 11:30-12:30) och middag (16:00-17:00) så ska du se att han blir nöjdare. Så där emellan kan du variera med frukt/fruktpure för att hålla magen i form (2-3 mellanmål) och enbart ge ersättning vid läggning.

Så hade jag gjort iaf, matglada barn behöver äta riktig mat risken är att dom tappar intresset annars, och rutiner är a och o, det mår barnen och ni föräldrar bra av ;)

• BuoBä

Nu ammade jag i och för sig, men min dotter tappade väldigt fort intresset för det när hon börjat äta riktig mat. Väldigt snart ammade jag bara en gång på morgonen, och det var mest för att då slapp jag gå upp och göra frukost vid kl 6 utan köpte mig ett par timmar till i sängen. Vi har inte gett välling heller, utan gröt på kvällen och gröt + macka till frukost.

Om barnet gillar mat och inte får några problem med magen - kör på.

• Lena

Ge inte gröt utan byt ut 18-målet mot mat istället.

• Miriami

Tycker att din son äter helt normalt. Barn behöver mycket när de växer. Ge honom gröt två gånger vad gör det om han gillar det. Det är vanligt att de tappar intresset för ersättning i den åldern.

• Meriall

Jag har haft samma problem och min lilla äter liknande som din (ungefär samma ålder). För mig funkade det att byta ersättningen mot välling i flaska (valde havrevällingen från 6 mån), den åt hon glatt. Sedan efter 2 dagar bytte jag tillbaka och det gick bra. Tror att hon var lite less på ersättningen bara :) Kanske samma med din?

• Meriall

Ni som ger smörgås, vad är det för smörgås? Delar ni upp den på något sätt eller hur gör ni?

• Carambolan

Jag hade definitivt gett av den egna middagsmaten vid 18 för mer variation i måltiderna. Äter du lunch hade jag gjort det även vid 12, men så har vi aldrig köpt burkmat åt våra barn så det har fallit sig naturligt att de fått samma som oss från start :)

• JohannaSaGo
    Kdkdbdnx skrev 2017-04-14 21:40:26 följande:

Så värst mycket mat vill jag inte påstå att du ger honom. Varför får han mängder med gröt, fruktpure och ersättning skulle jag snarare säga!

Prova att ge honom lite smörgås med pålägg, naturell yoghurt med frukt på frukosten.

Och sen låter du bara bli att salta eran mat, och kör i mixer/med matberedare både till lunch (ca 11:30-12:30) och middag (16:00-17:00) så ska du se att han blir nöjdare. Så där emellan kan du variera med frukt/fruktpure för att hålla magen i form (2-3 mellanmål) och enbart ge ersättning vid läggning.

Så hade jag gjort iaf, matglada barn behöver äta riktig mat risken är att dom tappar intresset annars, och rutiner är a och o, det mår barnen och ni föräldrar bra av ;)

Är yoghurt bättre frukost än gröt? Känns som han får bra näring av gröten och han älskar den. Men ska absolut introducera gröt.. mackor har han fått börja smaka och pilla med..

Alltså vi gör egen mat också som vi varvar med.. orkade inte skriva det bara. Portioner dom i burkar så skrev burkmat.
  • Anonym (K)

Båda mina har varit glada i mat och vid 6 månader enbart ammat på morgonen för att jag inte orkade gå upp och göra frukost utan ville ligga kvar och mysa. När vi började introducera mat var inte bröstmjölken intressant längre. Mina klarade sig dessutom inte längre på bara bröstmjölken utan dippade rätt rejält på viktkurvan men så fort vi började med mat sköt den i höjden igen och de blev nöjdare.

Jag tycker också du kan byta ut gröten vid middagstid till riktig mat. Färdig burkmat eller er mat utan salt, det barnet vill ha. Behåll ersättningen på kvällen om det går eller ge gröt/välling istället. Sen kan du ju prova att ge annat mellis som t ex frukt i stavar eller smörgås. Jag har gett lingongrova och vanligt rostbröd i stavar. Skurit bort kanterna och haft på smör, leverpastej eller messmör. Banan kan man tex dela i tre klyftor som finns naturligt. Det har varit lagom stora bitar för mina barn. Mjölkprodukter som yoghurt hade jag dock varit försiktig med eftersom det hämmar järnupptaget så hade inte gett det till frukost varje dag men som mellis nån gång ibland, absolut. Ägg har gått hem här också, både kokt och stekt.

Vår 10-månaders äter såhär:

7.30 1 portion gröt, lite frukt, smörgås

11.00 mat, kan vara på burk, egengjord barnmat eller plock av vår mat + frukt till efterrätt

14.00 frukt eller matmuffin till mellis

17.00 mat, samma som lunch

18.30-19.00 1 portion gröt

Ibland får han lite mellis mellan frukost och lunch också om det behövs. Såhär åt han vid 6 månader också men inte lika stora portioner.

• LaFontaine
    JohannaSaGo skrev 2017-04-14 22:37:13 följande:
    Är yoghurt bättre frukost än gröt? Känns som han får bra näring av gröten och han älskar den. Men ska absolut introducera gröt.. mackor har han fått börja smaka och pilla med..

Alltså vi gör egen mat också som vi varvar med.. orkade inte skriva det bara. Portioner dom i burkar så skrev burkmat.
    Inte mjölkprodukter (undantaget är grädde i såsen och liknande) till barn under ett, fick vi höra av dietisten på BVC. Det hämmar järnupptaget.

Min dotter är sju månader om två veckor. Hon äter:

Kring 07: 190 ml ersättning
    Kring 10: 130 ml ersättning
    Kring 13: Gröt eller mat (mat/äggröra/omelett)
    Kring 16: 130 ml ersättning
    Kring 19: Gröt eller mat (som ovan, men max ett mål gröt per dag)
    Kring 22: 200 ml ersättning

Något av målen innefattar också frukt till efterrätt. Jag ger dock aldrig fruktpuréer, utan mosad, riven eller frukt i bit.
Svar på tråden 7 månader vill inte ha ersättning