• Anonym F

Min rottweiler hanne

En rottisar kille på Fyra år.

Han drar i kopplet konstant. Lyssnar inte på nej ,sluta dra ,eller små bestämda ryck i kopplet.

Han springer femton m framför när han är lös och svårt att komma in på inkallning

Han får oftagodis då han lyssnar och jag berömmer även med kel och klapp

Men mina armar är helt slut, mitt tålamod tryter alltför oftast och jag gör mig oftast osams med honom på promenaderna. Han är svartsjuk om jag leker med min tik som jag gjort likadant med sen hon var lliten och gensvaret har varit 100% på henne

Han blir svartsjuk om jag kramar husse,älskar sin husse väldigt mycket och ibland försöker han utmanövrera mig. Biter ifrån såklart,ignorerar hans beteende osv

Men med Husse finns det inga krav och han får oftast göra som han vill.

Stor svältfödda på andra hundar och människor och ska nu under sommaren få gå på dagis

två ggr i veckan som en avlastning för mig ,som har dom jämt då jag år sjukskriven för reumatisk sjukdom och att de får en annan stimulans.

Vad mer kan jag göra?

Känner mig ofta arg åt honom och tappar tålamodet vilket resulterar i att vi kommer längre ifrån varandra känns det som.

Har nästan tappat all ork och intresse för mina två fyrbenta vänner pga allt det här

Kom gärna med råd och tips tack:)

Trött matte

• Svar på tråden Min rottweiler hanne
  • Gabriella 009

Köp en dragsele och låt honom dra ett bildäck efter sig, använd hundbälte när Du går med honom  Bildresultat för hundbälte

• Anonym F

Ja det kanske skulle vara ngt. Får prova det då.

Tack:)

Finns det ngt annat man kan hitta på?

• 8295

Har en whippethane som är liknande. Inga problem på promenader med andra hundar, då håller sig han till flocken. Men ensam så vill han lukta på allting och vara överallt samtidigt. Vet han att man har godis så lyssnar han under lek och gör gärna som man säger.

Du har rasen som kan dra bildäck som ovanstående skrev, få bort hans energi så gott det går men ha honom INTE lös. Om han inte lyssnar på inkallning är han en fara för sig själv utan koppel. Jag har inte min lös just av den anledningen, han lyssnar ogärna utomhus och jag kan inte direkt springa ikapp en Whippet.

När han slutar dra i kopplet och lyssnar på dig lika bra ute som inne kan du träna honom att vara lös. Back to the basics :)

• Mirelle

Hur gammal är han?

Lydnadskurs är väl bra. Har för mig att Rottweiler tänker extra hierarkiskt vilket betyder att vovven behöver regler och tydligt ledarskap. Annars uppfattar han sig själv som alfahane. Dvs husse får tänka om!

Ni med mer kunskap om rottisar får gärna rätta mig eller fylla i! Det här är typ 20 år sen jag läste, så jag är inte 100.

• Klickerträna

Men hur tränar du koppelgående då?

Har ni övat på att gå fint vid din sida? I lugn miljö.

Hitta hans största motivation/intresse; mat eller lek (olika från hund till hund), och öva inomhus med hans största motivation som belöning. Hundar vill ju vara till lags och ha struktur, så om du backar helt och hållet och börjar förknippa kopplet i sig och koppelgående med nåt positivt så bör det kunna förändras.

Det gäller att du är din hunds största tillgång, att din hund vill vara med dig och värderar er relation. Du behöver vara roligare än allt det andra i världen. Och det bygger på att man har en respektfull relation där hunden tränas med konsekvens (alltså INTE straff, utan kontinuitet), belöning och omdirigering av ogillade beteenden, utan att skrämma eller skada hunden. Gör den något "fel" så avled och visa vad du önskar att hunden gör istället.

Ex: hunden drar, du avleder och får hundens uppmärksamhet genom att tex kalla vänligt, springa i motsatt riktning för att få hunden att springa efter dig, eller slänga ut en leksak i motsatt riktning, (vad som än fungerar på din hund) och så belönar du när hunden är uppmärksam på dig.

Det är för övrigt guld värt att alltid belöna när hunden tar (ögon)kontakt med dig och "frågar" vad ni ska göra härnäst. Det är då hunden är mottaglig och vill lyssna/utföra. Så befäster du vanan att hunden ska ta kontakt och fråga dig vad som ska hända nu, så jobbar du i medvind, eftersom hunden självmant vill ta reda på vad som gäller.

• Anonym F
    blirgalenfaaaan skrev 2017-04-14 18:08:23 följande:

För i helvete varför skaffar man hund om man inte har nån form av kunskap i hur man uppfostrar dom , en hund KAN INTE bli avundsjuk en hund tänker inte så det är en HUND inte en människa, den är DOMINANT att du inte ens fattar det visar att du är totalt ute och cyklar 

Problemet är mycket enkelt det är DU dududu , du är en idiot du är osäker du berömer oönskad betedee och du är inte flockledare osv osv osv osv

Du har lika mycket kunskap i om hur man får en välbalanserad hund som jag har i chocobo uppfödning , du har en stark ras men nada null kunskap i om hur man bör hantera den. Snälla okunninga lilla du lämmna bort hunden till nån som vet vad den gör innan detta dominata betndee kommer oraska att han biter nån, för tro mig det kommer hända 

Du är beviset om varför hundkörkort borde införas, det är pga sånna som dig som visa tyvärr vill förbjuda starka raser ,du är en oseriös lekman som ger visa hundraser dåligt ryckte

Tack för den! Så du med din jääääättestora kunskap kunde inte hitta ett enda lämpligt sätt att hjälpa istället för att gå till personangrepp? Anmälde dig för olämpligt uppförande och hoppas att du aldrig kommer i kontakt med en människa som behöver hjälp.

Men du kanske inte är så kunnig trots allt. ???

Ni andra ska ha tack för era råd,de flesta är beprövade med ögonkontakt klicker, övning inomhus,sök, etc etc. Ska i alla fall prova detta med ett däck.

Kliver ut forumet med tanken att aldrig återvända.
  • Mirelle

Om du nu ändå skulle kika in i forumet: Kolla in mitt inlägg ovan igen.

Det låter som om din hund anser att han är alfahanne. Din man och även du till viss del behöver tänka om och visa var skåpet ska stå. Kontakta en hundpsykolog.

Det stämmer att rottis är en stark ras och i värsta fall kan det bli så att han börjar markera mer aggressivt mot familjen. Men om han blir visad att ni står över honom i rang på riktigt kommer han nog börja lyda.

• Klickerträna
    Mirelle skrev 2017-04-15 09:30:56 följande:

Om du nu ändå skulle kika in i forumet: Kolla in mitt inlägg ovan igen.

Det låter som om din hund anser att han är alfahanne. Din man och även du till viss del behöver tänka om och visa var skåpet ska stå. Kontakta en hundpsykolog.

Det stämmer att rottis är en stark ras och i värsta fall kan det bli så att han börjar markera mer aggressivt mot familjen. Men om han blir visad att ni står över honom i rang på riktigt kommer han nog börja lyda.

Nej och åter nej!!!!!!

Om du läser igen, TS, så läs inte Mirelles inlägg!

Svar på tråden Min rottweiler hanne