• Jess223

Flytta med katten??

Hej,

Har nyligen fått ta över en kattunge på 4 månader. Ska snart byta lägenhet. Är ledig över påsken. Katten kommer så småningom vara själv i den nya lägenheten (from nästa vecka). Men kommer vara hemma nästan hela tiden under påsken.

Är det bättre för katten att vara kvar i den gamla lägenhet under påsken (o vara där) eller är det bättre att jag flyttar med katten redan innan påsk, så jag är med katten 3 dagar tsm innan den sen börjar vara själv i i den nya lägenheten några timmar dagligen. Vad tror ni är bäst för katten?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Flytta med katten??
  • Nandez

Jag skulle flytta med katten till den nya lägenheten då har den några dagar att vänja sig tillsammans med dig. Hoppas att det går bra.

• Snuttis2

Tänker precis likadant du är tryggheten så spendera så mkt tid ni kan gem i den nya lägenheten!

• cattus

Om du snabbt kan få tag på Feliway(feromon) så köp en sådan. Ger lugn och trygghet till katten vid nya mijlöer och flytt (som "mamma på burk"), otroligt effektivt.

• Jess223

Tack för svar. Vi har nu efter ca. 5 dagar "landat" i den nya lägenheten. Hade jag vetat att en flytt innebär en så stor omställning för en katt så hade jag tagit hit den på en gång, och aldrig flyttat den till mina föräldrars hem. Fattar inte varför man inte får/fick någon info innan o folk som själva har katt visste om det, men ingen varnade mig för vad det kan innebära. Katten var jättestressad under hela bilfärden och hade alla möjliga besvär när vi kom hit. Kände inte alls igenom honom och det var som att han inte kände igen mig heller när vi kom hit. Jättekänslig och osäker på ljud, reagerade jättemkt på olika ljud, fick olika "ryck" som att han var livrädd, aggressivt beteende, m.m. Nu har han lugnat ner sig lite. Men hade jag vetat att det var såhär dåligt att flytta på en katt så hade jag aldrig utsatt honom för den här stressen och försökt lösa det med säljaren på ett bättre sätt när jag fick katten, än att ta emot honom för en vecka sen. :( Det har verkligen gjort ont att se hur han mått den första veckan i den nya lägenheten även om jag varit hemma med honom varje dag. :/ Bara haft hundar förut och utgick från att katter skulle bete sig likadant, dvs. ganska anpassningsbara. :/

Svar på tråden Flytta med katten??