• Jess223

Kattungen sover inlåst

Hej,

Jag har en frågan angående en kattunge (som är ca. 4 månader gammal nu) som jag tagit emot (köpt). Har även två hundar i hemmet sedan tidigare, men har alltid bott med hund och katt tillsammans så det har alltid funkat bra. Jag ville dock inte att katten skulle känna sig orolig första natten, så då sov den i mitt rum tillsammans med mig och så hade jag kattlådan i sovrummet. Dock luktade det så otroligt mycket så var tvungen att ställa ut kattlådan i toaletten den andra natten. Dock sov jag med katten i sovrummet med stängd dörr så han kunde inte gå på "toa" under natten. Gjorde det pga. hundarna och för att den skulle kunna sova i fred.

Jag undrar nu om det här var dåligt för katten eller om det är så att han kan ha fått några men pga. det? Men borde han inte kissat på t.ex. golvet i så fall? Dagen efter jamade han ganska mycket på morgonen (när han var utsläppt i husen tsk med de andra) men det gick över efter ett tag. Annars betedde han sig normalt. Men borde jag vara orolig om han kan ha fått något problem nu pga. det här? :S :/

• Svar på tråden Kattungen sover inlåst
  • Jasmin Karlsson

Nej det är ingen fara. Som du säger så skulle den ha "kissat på sig" om den var så kissnödig. Testa annan mer luktfri sand?

• Anonym (kom kissekisse)

Vad är skillanden mellan natt och dag?

Får katten gå lugnt under dagen men attackeras under natten?

Eller hur fungerar detta?

Kan du inte sätta upp galler så hundarna inte kommer åt den?

Tror det bästa är att hålla ut o ha kattlådan när er under natten o ev sova med näsklämma tills den är lite större. Sen bygga en "gång" så katten kan gå mellan sovrum o toaletten när den är lite större. Gärna med vilplats på här i där.

• Jess223

Ok, skönt att höra! Nä, jag vill bara att han ska kunna slappna av ordentligt på natten. Men nu på dagen sover dom vart dom vill (i separata rum) men får gå fritt i huset hur som vill. Hunden sover tex i vardagsrummet o katten sover i sovrummet ????Och det är öppet där emellan så dom kan gå fritt i huset hur dom vill. Men skönt! Då kan jag känna mig lugn. Detta var bara över en natt för jag ville att han skulle känna sig trygg. Tänkte att det kanske blev för mycket för honom annars????

• Jess223

Men nu tror jag att jag släppte in katten i samma rum som hunden alldeles för tidigt :( för han sov jättefint med mig den första natten som han kom, kröp ner under täcket och myste och lekte och allting, men nu sover han mest vid fotänden eller vid sidan om mig (men fortfarande bredvid mig). Och första natten låg han på rygg med magen mot mig och kurrade och sov typ hela natten.
    Så det känns inte som att han känner sig så trygg nu som han gjorde första natten :( För han lär ju inte ha mindre behov av närhet nu än tidigare. På ett sätt är det väl bra eftersom jag sitter mkt med datorn på kvällen och han lägger sig då bredvid mig. Men samtidigt vill jag ju ha honom sovandes i famnen och under/vid täcket:(
    Som tur flyttar jag snart, och då följer inte hunden med, så tror ni han kommer känna sig trygg igen?:(

• Jess223

Men jag vet inte:( jag kanske överdriver. Kommer han till en ny lägenhet och känner sig trygg igen kanske han "kommer" tillbaka till mig:P han är ju fortfarande bara 4 månader så det borde väl gå att prägla ett sådant beteende?

Svar på tråden Kattungen sover inlåst