• AdriansS

Är detta normalt i vecka 4+6 /vecka 5

Har enligt grav appen och beräkning från när ja hade ägglossning kommit fram till att jag är i vecka 4+6 idag !

Var på vul idag då ja oroa mej för mycket för att ja hade 1 missfall runt förra sommaren och 1 i vintras..

Men det lugnade mej inte alls !

Han såg inget foster.?

Han såg vätska runt om kring typ.

Och möööjligtvis något som skulle kunna vara gulsäcken.

Och en ganska tjock slemhinna.

Har inte haft någon blödning men väldig värk i ljumskar som strålar ner i låren typ

Fick göra ett blodprov idag och ska göra ett imorgon..

Men e det någon som varit med om detta? Och som senare sett fostret ?

Var det för tisigt med vul i denna veckan ?

Usch helt plötsligt känner ja mej jätte nere och går och inbillar mej att 6 stycken gravtest säkert ljugit för mej ????????

Idag ringde gym och ville ja skulle komma in för ett extra vul, fortfarande syntes inget foster men gjort blodprov i tisdags som låg på 1200 UI/L och ett blodprov i onsdags och då hade hcg hade stigit till 1700, gyn trodde på en helt normalt graviditet.. kan ja lita på de? Har ju inte haft någon blödning eller extrema smärtor.. bara molvärk o magen som strålar ut o höfter och låren... Inga andra symptom.. bör ja va orolig eller är det bara för tidigt för vul??

• Svar på tråden Är detta normalt i vecka 4+6 /vecka 5
  • EpicNurse

Eftersom hCG inte ökat normalt är det sannolikt att graviditeten håller på att stanna av/att det inte kommer bildas något foster (ofostrig graviditet). Kan också vara att det är normal graviditet men det verkar inte som det om man utgår ifrån stegringen.

Man bör göra nytt ultraljud om 7-10 dagar om du inte fått missfall innan dess... tyvärr!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse

Det är normalt att inte se foster så tidigt. Men hCG-värdet ska fördubblas på 48 timmar ändå vid normalt graviditet!

• Jdkfnxnck

Ni har fel, var tredje dag bör det fördubblas. Dessutom så är det förtidigt att se. Och varför oroa sig i onödan? Va gravid när du är gravid, och ta inte ut något i förskott. Får man missfall så får man ta det då och tänka hellre det än ett barn med fel.

Håller tummarna att allt går bra TS!!

• EpicNurse
    Jdkfnxnck skrev 2017-04-13 16:14:52 följande:

Ni har fel, var tredje dag bör det fördubblas. Dessutom så är det förtidigt att se. Och varför oroa sig i onödan? Va gravid när du är gravid, och ta inte ut något i förskott. Får man missfall så får man ta det då och tänka hellre det än ett barn med fel.

Nej. Det är 48 timmar. Handlägger denna typen av prov dagligen och det är 2 dygn det ska gå mellan proverna. Så tar man första provet på kvällen och andra på morgonen så kan det ge missvisande resultat.

Ja det är för tidigt att se, som sagt.
  • AdriansS

Får se på måndag då ka fick en remiss till Sahlgrenska, kan det ha något med att man äter levaxin att det kanske inte ökar som det ska ?

• AdriansS
    EpicNurse skrev 2017-04-13 16:07:24 följande:

Eftersom hCG inte ökat normalt är det sannolikt att graviditeten håller på att stanna av/att det inte kommer bildas något foster (ofostrig graviditet). Kan också vara att det är normal graviditet men det verkar inte som det om man utgår ifrån stegringen.

Man bör göra nytt ultraljud om 7-10 dagar om du inte fått missfall innan dess... tyvärr!

Får se på måndag då ka fick en remiss till Sahlgrenska, kan det ha något med att man äter levaxin att det kanske inte ökar som det ska ?
  • EpicNurse
    AdriansS skrev 2017-04-13 16:20:55 följande:

Nej det tror jag inte! Har aldrig varit med om det i alla fall. Levaxin ska ju normalisera kroppen så det borde inte påverka på det sättet.
  • EpicNurse
    Jdkfnxnck skrev 2017-04-13 16:14:52 följande:

Här kan du läsa om hCG. :) De första veckorna ska det fördubblas på ungefär 48 timmar. Senare, efter v 6-7 kan det gå lite långsammare och efter v 10 ungefär så planar nivåerna ut.

www.internetmedicin.se/page.aspx

dokpubext.ltkronoberg.se/OpenDoc.aspx

www.obfocus.com/questions/qanda7.htm
  • AdriansS
    EpicNurse skrev 2017-04-13 16:25:41 följande:

Nej det tror jag inte! Har aldrig varit med om det i alla fall. Levaxin ska ju normalisera kroppen så det borde inte påverka på det sättet.

Usch va hemskt att inte veta ..

Men tack för alla svar ..
  • EpicNurse
    AdriansS skrev 2017-04-13 16:33:00 följande:

Usch va hemskt att inte veta ..

Men tack för alla svar ..

Ja det är vidrigt.. har själv varit i den situationen ett par gånger också..

Hoppas allt går bra för dig! :)
  • AdriansS
    EpicNurse skrev 2017-04-13 16:08:25 följande:

Det är normalt att inte se foster så tidigt. Men hCG-värdet ska fördubblas på 48 timmar ändå vid normalt graviditet!

Fast ja tog ju första provet på morgonen klockan 10 och nästa dag på morgonen samma tid så det har ju inte gått mer än 12 timmar ens emellan och det ökat såpass ändå.? Du säger att det ska dubblas vid 48 timmar.. och mellan mina var det 12 timmar.. hur kan du då sitta o säga att det antagligen håller på att stanna av eller bedömma ofostrig graviditet ?
  • EpicNurse
    AdriansS skrev 2017-04-13 19:44:04 följande:

Fast ja tog ju första provet på morgonen klockan 10 och nästa dag på morgonen samma tid så det har ju inte gått mer än 12 timmar ens emellan och det ökat såpass ändå.? Du säger att det ska dubblas vid 48 timmar.. och mellan mina var det 12 timmar.. hur kan du då sitta o säga att det antagligen håller på att stanna av eller bedömma ofostrig graviditet ?

Nej då har det ju bara gått 24 timmar. Jag utgick ifrån att det var två dagar mellan proverna för man brukar inte göra på något annat sätt eftersom man behöver se utvecklingen efter 48 timmar. Läste för snabbt helt enkelt.

Då borde det bara vara att det är för tidigt för att se foster, men svårt att säga eftersom proverna inte är tagna med rätt intervall. Förhoppningsvis fortsätter värdet att öka som det ska!
  • AdriansS
    EpicNurse skrev 2017-04-13 20:13:13 följande:

Nej då har det ju bara gått 24 timmar. Jag utgick ifrån att det var två dagar mellan proverna för man brukar inte göra på något annat sätt eftersom man behöver se utvecklingen efter 48 timmar. Läste för snabbt helt enkelt.

Då borde det bara vara att det är för tidigt för att se foster, men svårt att säga eftersom proverna inte är tagna med rätt intervall. Förhoppningsvis fortsätter värdet att öka som det ska!

Tack uppskattar att du svarar :)) Bara att vänta o se nu då:)
  • Hilda77

Jag gjorde vul 5+5. Då såg man inget.

Hcg steg från 4800 till 6800 på 3 dagar.

Lilleman är 7 månader nu.

6+5 kunde man ana ett foster och hjärta.

• Stenbock7
    EpicNurse skrev 2017-04-13 16:07:24 följande:

Det verkar vanligt att man väljer att göra ul/vul tidigt, redan i vecka 6? Var ringer man för att boka det? Jag är gravid för första gången och har Crohns, har tid hos min magläkare först i maj (vecka 10) men jag vill kolla redan nu så att allt är bra :/ oroar mig pga medicering bland annat..
  • EpicNurse
    Stenbock7 skrev 2017-04-14 07:14:25 följande:

Det verkar vanligt att man väljer att göra ul/vul tidigt, redan i vecka 6? Var ringer man för att boka det? Jag är gravid för första gången och har Crohns, har tid hos min magläkare först i maj (vecka 10) men jag vill kolla redan nu så att allt är bra :/ oroar mig pga medicering bland annat..

Då får man ringa någon privat mottagning. Vissa gynmottagningar tar emot orolig gravida också men i större städer undersöks endast de som har någon komplikation på sjukhusens kvinnokliniker.

Man bör vara minst 6+0 innan man gör ultraljud, pga att det är för tidigt att se om där ens är något foster innan dess.

Det enda man kan se är att det finns en graviditet. Man kan inte se missbildningar, risk för missfall, läkemedelspåverkan osv. Det är alldeles alldeles för tidigt för det.
Svar på tråden Är detta normalt i vecka 4+6 /vecka 5