• lillaliiisa

Vill inte vara lärare längre

Jag orkar inte mer.

Jag har fått nog.

Vad kan jag göra med en lärarexamen? Finns det andra lärare här som jobbar med annat nu? Vad gör ni?

Jag kan inte plugga för mitt CSN är förbrukat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-11 14:00
    Kanske ska tillägga att jag undervisar i ett PREST-ämne.

• Svar på tråden Vill inte vara lärare längre
  • Anonym (Lotten)

Vilken ämne? Är ju lite avgörande. Hur mycket har du studerat detta ämne? Grund- eller gymnasie?

• lillaliiisa

Har både pedagog- och masterexamen i mitt konstnärliga ämne. Får undervisa på alla nivåer och har alltså också en master i "eget utövande".

• lillaliiisa

Har frilansat tidigare. Vill ha en tryggare vardag och är inte så sugen på det heller.

Min man är frilans. Den otryggheten räcker.

• Anonym (ss)

jobba med vuxna? Kvällskurser typ Medborgarskolan eller liknande?

• Anonym (Lotten)

Eftersom du inte skriver vilket ämne det är är det ju väldigt svårt att ge råd. Har flera lärarvänner som gör annat idag men det beror ju mycket på vilket ämne man läst på universitetet. Allt från administration till museitjänsteman, biblioteksassistent osv. Är det musik du är lärare i??

• lillaliiisa

Musiklärare.

Kvällskurser kan man se som extraknäck. Jag gör sånt också. Men det är fruktansvärt dåligt betalt i jämförelse. Inget som går att försörja sig på. Plus att det oftast bara handlar om några få timmar.

• Anonym (Mannen?)
    lillaliiisa skrev 2017-04-11 14:23:08 följande:

Har frilansat tidigare. Vill ha en tryggare vardag och är inte så sugen på det heller.

Min man är frilans. Den otryggheten räcker.

Hög tid att säga till mannen att sluta indoktrinera svenska folket och skaffa ett riktigt jobb
  • lillaliiisa

Sjukt onödig kommentar.

De flesta månader tjänar han typ dubbelt så mycket som jag. Så jag försörjer honom inte på något sätt.

Många i det här landet uppskattar dessutom det han gör.

Sluta komma med påhopp. Frågan gällde mig och inte min man.

Det var därför jag inte skrev vilken sorts lärare jag är. Folk stirrar sig blind på det och förstår inte att jag är lika mycket pedagog som lärare i andra ämnen.

Så. Vad kan man som LÄRARE ha för annat yrke?

• Anonym (Indigo)

Jag vikarierar då och då för jag saknar barnen men jag påminns efter varje pass varför jag lämnade yrket. Fyfan vilka as som är yrkesmässiga inom den svenska skolan. Blir mörkrädd. Finns ingen normal människa som jobbar som lärare idag.

• Anonym (Nja)
    lillaliiisa skrev 2017-04-12 09:17:05 följande:

Sjukt onödig kommentar.

De flesta månader tjänar han typ dubbelt så mycket som jag. Så jag försörjer honom inte på något sätt.

Många i det här landet uppskattar dessutom det han gör.

Sluta komma med påhopp. Frågan gällde mig och inte min man.

Det var därför jag inte skrev vilken sorts lärare jag är. Folk stirrar sig blind på det och förstår inte att jag är lika mycket pedagog som lärare i andra ämnen.

Så. Vad kan man som LÄRARE ha för annat yrke?

Nja, vet inte om jag håller med om det. Har du läst pedagogik eller inte? Har du en riktig lärarexamen? Att ha en masters inom sina ämnen räcker inte för att kalla sig lärare.

Du kan ju söka jobb som städerska t ex. Vet inte var man skulle ha behov av musiklärare tyvärr.
  • En glad tjej
    Anonym (Indigo) skrev 2023-03-23 16:36:40 följande:

Jag vikarierar då och då för jag saknar barnen men jag påminns efter varje pass varför jag lämnade yrket. Fyfan vilka as som är yrkesmässiga inom den svenska skolan. Blir mörkrädd. Finns ingen normal människa som jobbar som lärare idag.

Vad menar du? Det finns ju hur många trevliga och bra lärare som helst.
Svar på tråden Vill inte vara lärare längre