• phille13

Hunden blir konstig när det är mat i närheten.

Min hund har bott på en hundgård i irland innan vi tog hem honom, det visar sig att hundarna har slagits för maten där, min hund blir nu lite konstig och arg när det är mat i närheten, dvs visar tänderna, morrar, nafsar. Hur kan man göra för att ändra det här beteendet? Han är alltid så snäll annars.

• Svar på tråden Hunden blir konstig när det är mat i närheten.
  • Birgitta02

Din hund är mataggressiv. Det där bör du inte ens tänka på att försöka bota själv. Ta hjälp av en kunnig hundtränare. Och läs om detta. Men du ska läsa hur vettiga hundtränare gjort. Det går ju att bota men man måste vara kunnig och veta vad man gör. Minsta tvekan från din sida så kan du råka illa ut.

• viseversa

Mataggressiv. Har hört att just det beteendet är väldigt svårt att träna bort. Du måste söka hjälp av någon mer kunnig..

• viseversa

Såg på animal cops. Och om hundar dom räddat hade just detta beteendet så blev dom avlivade just för att det är såå svårt att träna bort.

Och dom ville inte omplacera en hund med det beteendet då det kan innebära stor skada om tex ett barn kommer för nära hundens mat.

Dom testade med en "gummiband" på en pinne. Med den handen petade dom i hundens matskål medan den åt. Samt testade att putta bort hundens mun från skålen och vara allmänt jobbiga. Allt för att testa hundens acceptans kring hantering av sin mat. Vissa hundar högg bara handen kom i närheten. Andra var lite mer tolleranta men inte tillräckligt.

• Dexter dot com

Resursförsvar kallas det när hundar försvarar mat, ben, leksaker osv dvs saker dom anser är "värdefulla". Det absolut enklaste är att låta hunden äta sin mat och tuggben i lugn och ro utan att nån går i närheten av den tex bakom ett kompostgaller i ett annat rum. Känner du att du vill jobba med problemet så kan du helt enkelt handmata hunden, hålla i tuggbenet när hunden tuggar, gå förbi och kasta något gott bredvid hundskålen när hunden äter så den förknippar dig med den som ger mat/ben, inte den som tar maten ifrån den.
    Men allt handlar om hur stort resursförsvaret är.

• viseversa
    Dexter dot com skrev 2017-04-10 18:06:01 följande:

Resursförsvar kallas det när hundar försvarar mat, ben, leksaker osv dvs saker dom anser är "värdefulla". Det absolut enklaste är att låta hunden äta sin mat och tuggben i lugn och ro utan att nån går i närheten av den tex bakom ett kompostgaller i ett annat rum. Känner du att du vill jobba med problemet så kan du helt enkelt handmata hunden, hålla i tuggbenet när hunden tuggar, gå förbi och kasta något gott bredvid hundskålen när hunden äter så den förknippar dig med den som ger mat/ben, inte den som tar maten ifrån den.
    Men allt handlar om hur stort resursförsvaret är.

Det är dock svårt om man har små barn. Jag hade aldrig kunnat ha en hund som hugger om någon kommer nära hennes mat,ben,leksak. Har 5 barn mellan 0-10 år som kan komma nära. Stora barn kan man lära sånt men svårare med en impulsiv 1åring.
  • Dexter dot com
    viseversa skrev 2017-04-13 10:40:01 följande:
    Det är dock svårt om man har små barn. Jag hade aldrig kunnat ha en hund som hugger om någon kommer nära hennes mat,ben,leksak. Har 5 barn mellan 0-10 år som kan komma nära. Stora barn kan man lära sånt men svårare med en impulsiv 1åring.
    Absolut, men TS skrev inget om barn och har man barn låter man självklart hunden äta mat/foder bakom kompostgaller.
  • viseversa
    Dexter dot com skrev 2017-04-13 17:37:52 följande:
    Absolut, men TS skrev inget om barn och har man barn låter man självklart hunden äta mat/foder bakom kompostgaller.
    Jag hade ändå omplacerat till ett hem utan barn. Ska den leka med sina saker bakom galler också. Gnaga på sitt ben bakom galler?
  • Dexter dot com
    viseversa skrev 2017-04-13 19:09:11 följande:
    Jag hade ändå omplacerat till ett hem utan barn. Ska den leka med sina saker bakom galler också. Gnaga på sitt ben bakom galler?
    Ben och mat bakom galler ser jag absolut inte som ett problem och har man nu en hund som själv leker med leksaker så varför inte. Att omplacera en hund med problembeteende innebär ju alltid en risk att den blir en vandringspokal och till sist avlivas så om man med enkla medel kan behålla en älskad familjemedlem så hade jag personligen gjort det.
  • viseversa
    Dexter dot com skrev 2017-04-13 19:23:35 följande:
    Ben och mat bakom galler ser jag absolut inte som ett problem och har man nu en hund som själv leker med leksaker så varför inte. Att omplacera en hund med problembeteende innebär ju alltid en risk att den blir en vandringspokal och till sist avlivas så om man med enkla medel kan behålla en älskad familjemedlem så hade jag personligen gjort det.
    Då tycker vi olika. För mig är mina barns säkerhet viktigare än hundens mående och rättigheter. Hade inte kunnat leva med om min hund bet mitt barn illa. Då hade den garanterat avlivats. Men INNAN detta skulle hända hade den fått flytta.

Dock hade jag gjort allt för att hunden skulle hamna i ett hem där dom är medvetna om problemet där dom inte har barn eller andra djur som kan störa hunden samt att ev nya ägare är redo att träna med hunden..
Svar på tråden Hunden blir konstig när det är mat i närheten.