• 8295

Vad äter era +6månaders?

Min son blev 6 månader i fredags, och överallt läser jag att det är NU man långsamt ska introducera smakportioner. Däremot äter han redan 3-4 mål per dag. Han älskar mat, äter princip allt med glädje och har bra med energi dagtid. Han mår kanon helt enkelt.

Så för att (förhoppningsvis) lugna min oro om att han valt riktig mat framför flaskan vill jag höra hur ni andra gör/gjort med era små när det kommit till maten. Alla barn är ju så olika ????

• Svar på tråden Vad äter era +6månaders?
  • Meriall

Jag har gjort samma och min bebis är 5,5 mån. Äter "lunch" typ rotfrukts/grönsaks/köttpure, mellanmål med fruktpuré, middag med fruktgröt. Hon är dessutom prematur så var nog bara 2 mån korrigerat när vi började med smaksensationer.

Klarar deras magar det och de inte får några problem där och är nyfikna är det bara bra. Sedan är ju vissa bebisar mer känsliga. Man får anpassa efter person helt enkelt :) De flesta är redo vid 6 mån för att äta lite mer så därav rekommendationen men vissa klarar det tidigare.

Dock ska man fortsätta med amning/ersättning också även när man ger mat eftersom de inte får alla ämnen de behöver i tillräckligt stor mängd annars.

• viseversa

Min yngsta är också 6mån och har för 2 dagar sen börjat med 2 "riktiga" mål mat om dagen.

• viseversa

Kan väl tillägga att min äldsta dotter nu 10år åt BARA mat från 4 mån ålder.

• 8295

Tack för att ni delar med er!

Vi testade lite frukt när han var drygt 4 mån, det var spännande men slutade vara intressant fort. Det var nog vid 5mån han helt plötsligt ville ha nästan hela portioner gröt, och sen eskalerade det. Eller hur man nu ska uttrycka sig.

Gick så fort, från en halv portion gröt kvällstid till hela grötportioner (nu välling kvällstid) och middag/lunch/frukt mellanmål... vi är nere på max 4 flaskor ersättning/dygn. Han bajsar mer och behöver inte kämpa med bajsningen (som han gjort sen vi började med ersättning vid 2 mån), och sover bättre. Har en mycket gladare unge nu och vi har så roligt med maten, utforskar och testar nya grejer, ändå känns det "fel" med tanke på alla rekommendationer och hemskick från barnmärkena..

• Meriall
    8295 skrev 2017-04-09 12:51:07 följande:

Tack för att ni delar med er!

Vi testade lite frukt när han var drygt 4 mån, det var spännande men slutade vara intressant fort. Det var nog vid 5mån han helt plötsligt ville ha nästan hela portioner gröt, och sen eskalerade det. Eller hur man nu ska uttrycka sig.

Gick så fort, från en halv portion gröt kvällstid till hela grötportioner (nu välling kvällstid) och middag/lunch/frukt mellanmål... vi är nere på max 4 flaskor ersättning/dygn. Han bajsar mer och behöver inte kämpa med bajsningen (som han gjort sen vi började med ersättning vid 2 mån), och sover bättre. Har en mycket gladare unge nu och vi har så roligt med maten, utforskar och testar nya grejer, ändå känns det "fel" med tanke på alla rekommendationer och hemskick från barnmärkena..

4 flaskor är nog tillräckligt, min äter 3-4 per dygn ungefär. Tror ni gör helt rätt :) Alla barn är ju olika och man märker vad de mår bra av. Ni kan ju ge honom ersättning istället för vatten att dricka till maten om ni vill att han ska äta mer av det.
  • 8295
    Meriall skrev 2017-04-09 13:49:16 följande:

4 flaskor är nog tillräckligt, min äter 3-4 per dygn ungefär. Tror ni gör helt rätt :) Alla barn är ju olika och man märker vad de mår bra av. Ni kan ju ge honom ersättning istället för vatten att dricka till maten om ni vill att han ska äta mer av det.

Han har nyss ätit middag, potatis köttbullar och morot, och jag kom då på att han inte har fått en flaska förrän igår natt... Däremot har han haft en jättebra dag full av bus och bra djup sömn när det behövts. Ingen 5minuters vilopaus för att sen fortsätta vara trött men utan att kunna slappna av...

Åh jag tycker det är så roligt och bra hur han äter, men det är läskigt att inte vara säker på att han får i sig rätt mängd av allting. Tack för tipset med ersättning som "vatten"!
Svar på tråden Vad äter era +6månaders?