• smarre

    Får ni sova

    Vår son sover inte på nätterna. Får sova 2-3 h per natt. Tar alla nätter själv inklusive helger då min sambo jobbar. Då jag känner att jag behöver avlastning bad jag min sambo passa vår son 1-2 efter jag ammat honom på förmiddagen på lördagen. Efter en kvart kommer han in med honom och lägger honom i spjälsängen som är i samma rum som vårat. Vaknar då sen ligger han och gnyr så jag kan inte slappna av och bara vara och sova för jag vet att han kan vakna när som helst. Vill att min sambo ska ta han just för att jag verkligen ska få sova och kunna göra det och helt slappna av utan att veta att jag kam behöva gå upp när som helst. Försökte förklara detta för min sambo men han blir bara arg och förstår inte alls, säger att jag är så lättväckt att det ändå inte spelar någon roll. Förstår ni mig eller håller ni med min sambo? Vill gärna ha andras perspektiv

  • Svar på tråden Får ni sova
  • elyse

    Kan mannen inte gå ut med honom i vagnen när du nyss ammat honom?

  • Isola747

    Förstår dig! Det är väl hans barn också? Vad är hans förklaring till att han inte ser det som självklart att ta halva ansvaret? Att du ens ska behöva be honom att "passa" sitt eget barn är ju helgalet. Om han jobbar om dagarna borde han ju VILJA ta igen den tiden med barnet när han väl är ledig.

  • Carambolan

    Låter helt vansinnigt att din sambo varken bidrar på nätterna eller låter dig sova ikapp på dagtid.

    När vi haft spädbarn har vi delat på nätterna på så vis att den som jobbar alltid får sova ostört mellan ungefär 23-05. Då kunde den som var hemma få ett par tre timmar på kvällen och på morgonen vid behov. Tråkigt eftersom all "vuxentid" tillsammans försvinner, men hellre det än att den ena dukar under av sömnbrist.

  • Mamma42

    Låter som att din man inte har förstått att han har blivit pappa. Sömn är lika viktig för den som är hemma som för den som arbetar. Vi brukar göra så att den som är hemma lägger sig tidigt och sover 2-3 timmar, tar sen passet efter kl 23 fram till morgonkvisten. Oavsett upplägg så är tanken att båda ska få 5 timmars sömn per natt, blir dock oftast uppdelat för mamman pga amning men 3 timmar i sträck går nästan alltid. Pappan får helt enkelt se till och ta hand om barnet ett par timmar på kvällen, gå ut i vagn etc. Ej lägga in barnet hos mamman!

  • Zeeka

    När vi fick vårt andra troll, hade jag svårt att knyta an till honom. Jag fick bara hålla honom när han hade magknip eller när frun inte pallade på nätterna.. fick byta alla blöjor när jag var hemma. Fick aldrig njuta av den mysiga sidan av en bebis med lite känslig mage.

    Säger inte att det är så hos er? Men har man som pappa inte knutit sig starkt till den lille, är det mest en plåga att hålla en sur liten människa som aldrig nöjer sig med just mig som pappa.

    Bara en tanke

  • Zeeka

    Tillägg:

    Behöver inte alls vara så som skrivet ovan..
    det råder tyvärr ingen brist på moderna "feminister" som ändå tycker att den "lediga" föräldern (läs kvinnan) ska ta allt.

    Puckon

  • Casull

    Idiot till kille, rakt av  :P
    Man är två om ett barn. Den ena har inte mer eller mindre skyldigheter än den andra.

    Jag och min fru kommunicera väldigt bra kring det här. Har 2 barn, en på 2 år och andra på 6 månader. Behöver jag sova extra, så tar hon lillen på natten då hon fortfarande vaknar nån gång under natten. Och behöver hon sova så tar jag det. Inte mer än så. Skulle aldrig palla att lägga över allt på henne  :P 

Svar på tråden Får ni sova