Lag hämtning/lämning
Jag och min sambo har sambons barn sedan tidigare på heltid. Mamman har varannan helg, ingenting utöver det.
Mamman menar på att hon inte orkar köra fem mil enkel väg för att hämta barnet på hans boendeort alt på förskolan när det är hennes helg utan hon menar på att barnet ska köras halva vägen.
Detta funkar inte mer hos oss eller för barnet. Barnet önskar att hon ska hämta på förskola eller hemma hos oss, och vi känner att det blir absolut bäst för barnet att bli hämtad på hans boendeort istället för att bli överlämnad på en parkering.
Kan hon motsätta sig detta? Det handlar endast om ovilja från hennes sida att hämta på hans boendeort, men vi anser att när man har sitt barn såpass lite som hon har så borde inte fem Mil vara en diskussionsfråga eftersom att barnet åker till henne för att hon ska få vara med barnet?
Jag har läst någonstans att umgängesförälder sköter det praktiska eftersom det är den som ska ha barnet och om milen överstiger någon visst antal så ska boendeföräldern stötta upp ekonomiskt? Stämmer detta?
För hon kan väl inte tvinga oss att köra barnet varannan helg för att hon inte vill hämta här eller orkar? Eller?
Tack på förhand