• bibben

Lag hämtning/lämning

Jag och min sambo har sambons barn sedan tidigare på heltid. Mamman har varannan helg, ingenting utöver det.

Mamman menar på att hon inte orkar köra fem mil enkel väg för att hämta barnet på hans boendeort alt på förskolan när det är hennes helg utan hon menar på att barnet ska köras halva vägen.

Detta funkar inte mer hos oss eller för barnet. Barnet önskar att hon ska hämta på förskola eller hemma hos oss, och vi känner att det blir absolut bäst för barnet att bli hämtad på hans boendeort istället för att bli överlämnad på en parkering.

Kan hon motsätta sig detta? Det handlar endast om ovilja från hennes sida att hämta på hans boendeort, men vi anser att när man har sitt barn såpass lite som hon har så borde inte fem Mil vara en diskussionsfråga eftersom att barnet åker till henne för att hon ska få vara med barnet?

Jag har läst någonstans att umgängesförälder sköter det praktiska eftersom det är den som ska ha barnet och om milen överstiger någon visst antal så ska boendeföräldern stötta upp ekonomiskt? Stämmer detta?

För hon kan väl inte tvinga oss att köra barnet varannan helg för att hon inte vill hämta här eller orkar? Eller?

Tack på förhand

• Svar på tråden Lag hämtning/lämning
  • Kjell2

Hur är vårdnaden?

Finns det ett fastställt umgängesschema och är hämtning/lämning reglerat där?

Hur mycket strid är ni beredda att ta?

Har föräldrarna varit hos familjerätten nyligen?

• bibben

Delad vårdnad, inget fastställt umgängesschema utan det har varit vh i 2,5 år. (Pga hennes ovilja att vara med barnet mer än vh) Det har alltid varit nej till att ha barnet på semester eller lediga dagar utöver vh

Kommer bli rätten troligtvis

• Kjell2
    bibben skrev 2017-04-09 09:32:18 följande:

Delad vårdnad, inget fastställt umgängesschema utan det har varit vh i 2,5 år. (Pga hennes ovilja att vara med barnet mer än vh) Det har alltid varit nej till att ha barnet på semester eller lediga dagar utöver vh

Kommer bli rätten troligtvis

Börja med en träff på familjerätten.

Under tiden fortsätta som ni gjort tidigare. Om hon blåvägrar får ni ta en fundering på vad som är bra för barnet.
  • bibben

redan varit på familjerätten och det gick inget vidare!

Det blev inget sagt som kunde bestämmas och ingenting gick att komma överens om tyvärr.

Hur gör man i sådana här situationer?

Är man skyldig att köra barnet med anledning att

Hon vägrar hämta och lämna där han bor?

Och ur ett barnperspektiv så är det för barnets bästa,

Att hämtas och lämnas i den miljö den känner sig trygg i.. men detta köper inte hon för hon orkar inte köra.

• Kjell2
    bibben skrev 2017-04-09 10:08:47 följande:

redan varit på familjerätten och det gick inget vidare!

Det blev inget sagt som kunde bestämmas och ingenting gick att komma överens om tyvärr.

Hur gör man i sådana här situationer?

Är man skyldig att köra barnet med anledning att

Hon vägrar hämta och lämna där han bor?

Och ur ett barnperspektiv så är det för barnets bästa,

Att hämtas och lämnas i den miljö den känner sig trygg i.. men detta köper inte hon för hon orkar inte köra.

Stäm till tingsrätten på ett fastställt schema med reglerad hämtning och lämning.

Under tiden kör ni chickenrace.
  • bibben

Har man stor chans att få igenom det via tingsrätten?

Vi står ju för ev merkostnader om "Max"milen överstigs, vilket jag inte tror att det gör men ändå..

• Griseknoen35

Rent krasst, vill hon träffa barnen hämtar hon hos er/förskolan och vill ni ha hem barnen igen hämtar ni hos henne... då kör ni dessutom lika mycket.

• Milleman

Vem flyttade till annan ort? Den har ansvar för körningar under 10 mil enkel väg. Gällde förr iaf.

• bibben

Hon flyttade 5 mil enkel väg bort..

finns det någonstans att hitta eller är det vid

Tingsrätten som det kommer fram isånafall? :)

Vi vill kunna påtala detta för henne med någon slags lag/regel/riktlinje så att hon vet att vi kommer strida för det (och mycket annat)

dock förstår jag inte hur det kan vara ett så stort problem för henne, då det enligt mig borde vara en självklarhet att vilja åka och hämta sitt barn oavsett.. :)

• Kjell2

Var tydlig mot henne att ni inte kommer lämna. Sen är det upp till henne, hämta barnen, stämma, vara utan umgänge.

Det finns en del praxis men ingen kan med säkerhet säga hur en domstol skulle besluta i just ert fall.

Så länge ni har GV och inget fastställt kan ni båda göra rätt mycket som ni vill.

• Dukanintevinnaövermig

Lämna inte. Det är hennes ansvar. Som hon redan tar väldigt lite av! Hon borde skämmas.

Svar på tråden Lag hämtning/lämning