• jkjarrman

Hur ska jag få mitt barn att somna

Hej!

Har en 6 månaders bebis hemma som jag fortfarande ammar. Innan så somna han ALLTID vid bröstet.. Nu vägrar han. Det spelar ingen roll om han är dödstrött eller om han nyss sovit. De spelar ingen roll om det r mörkt i rummet eller om det är ljust , han somnar inte.

Förutom om han sitter i babysittern, då somnar han! Men detta börjar bli frustrerande, hur ska jag få honom att somna i sängen. Han sover i sitt babynäst i våran säng. Så han har sitt hörn i sängen. (Om de har någon betydelse) (a)

Har någon några tips på hur vi kam göra ????

• Svar på tråden Hur ska jag få mitt barn att somna
  • elyse

Om ni lägger en kudde under nestet så att han blir mer sittande då? Nån av er är ju där och vaktar och tar bort kudden när (eller om) han somnar.

• lövet2

Han är större nu och behöver kanske mindre sömn. Då somnar han inte automatiskt bara för att han blir mätt. Titta inte på hur och var han somnat tidigare, utan se i stället hur han vill ha det nu när han gått vidare i utvecklingen!

• Söderpappan

Går det att få honom att somnaom i sängen på natten efter ett upvak? isf låt han somna i babysittern och lyft sedan över honom till sängen när han sover lite djupare. Kanske ändå börjar bli dags att minska ammningen (?) Så det kanske inte gör så mycket om han inte somnar vid bröstet om det var det som var problemet.

• Athena86

Mitt barn har många gånger under sitt första år ändrat hur han vill och kan somna så tror det är normalt ..

Först somnade han inte flaskan, sen en period fick jag gå runt och vagga honom, sen funkade inte det och jag fick istället sitta på sängkanten och guppade och sjunga och när han började krångla med det fick jag söva honom liggandes bredvid mig i vår säng .. Så sovrutiner är nog inte alltid bestående i början utan nya sätt får prövas fram hela tiden ..

• Mira76

Håller med ovanstående.. Min dotter hade också olika sätt att somna på det första året (amning, välling, vyssa i famnen, ligga bredvid i sängen etc..). Ta det som funkar just nu! Funkar babysittern så använd den, och lyft över i sängen. Sedan är det jätteviktigt att summan av sömn är rätt förlagd över dygnet. Sover barnet för mycket på dagen eller för många sovpass, då blir det svårare och svårare att natta i "rätt" tid på kvällen..

Svar på tråden Hur ska jag få mitt barn att somna