• Mamma52

Regler för sina barn.

Mina släktingar tycker jag har för hårda regler på mitt barn. Jag har hört det länge nu och jag bara ler och säger att dom ska sköta sina egna barn.

Jag vet att det inte är något att bry sig om och det gör jag inte ihäller men jag är en person som ligger och tänker på såna saker och det har gjort enda sen jag var liten så det är nog inget jag kan få det ur mig.

Mina regler för min dotter är:

* Vara uppe till 22:00 på veckorna.

* Vara uppe till 00:00 på helgerna.

* får bara vara med kompisar på helgerna om hon inte har prov som hon måste plugga till.

* Hennes månadspeng är 500. Om hon gjort det bra.

Tycker ni det är för hårda regler för en 14 åring

• Svar på tråden Regler för sina barn.
  • lövet2

Jag tycker nog att en högstadieelev bör få ta mer eget ansvar. Här har ungarna haft tider för när de ska vara hemma på kvällarna och när de ska vara tysta och inte störa resten av familjen, men läggtiderna har de bestämt själva. De har fått vara uppe precis så länge de velat, men det har inte blivit några sovmorgnar bara för att de lagt sig sent.

En av flickorna var t ex en fanatisk Barcelona-fan. Om det var match under veckan, så kanske hon såg den och var uppe till 1 på natten. Nästa kväll lade hon sig tidigt i stället.

Läxor har jag frågat och påmint om, men resten har varit upp till dem.

• Frontline

Mina barn är inte så gamla än men jag tycker du har helt ok regler..
    Sen vet man inte hur det blir den dagen dom är så gamla..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Carambolan

Jag reagerar på att hon får månadspeng "om hon gjort det bra". Jag hoppas att ni då har tydliga kriterier för vad det faktiskt innebär? Annars tycker jag inte att en 14-åring ska behöva leva i osäkerhet om ifall hon kommer få månadspeng eller inte, det är viktigt att få möjlighet att planera sin ekonomi långsiktigt.

• sextiotalist

Behöver du dessa regler?

Vi hade inte ens massa regler bara för att. Vi kom överens vid varje tillfälle istället.

• LiaSthlm

Den regel jag reagerade på var att hon bara fick träffa kompisar på helgerna om hon inte hade prov.

Så hon får inte träffa kompisar på vardagarna och om hon har prov inte på helgen heller. Hon kommer bli socialt utanför om hon aldrig får träffa någon men ni kanske inte vill att hon har kompisar.

• MadHatter

Fasta sovtider är ju bra om tonåringen har svårt att ta ansvar för sin sömn annars tycker jag som Lövet skriver att det är bra att träna sig på ansvar.

Skulle personligen aldrig förbjuda min tonåring att träffa vänner på helgen bara för att det är prov till veckan (det har de ju var och varannan vecka). Skulle låta tonåringen lägga upp pluggandet och umgänget på ett sätt så att båda delarna hanns med. Om tonåringen inte sköter skolan får man ju gå in och styra upp, men som en generell regel skulle jag inte ha så.

• Loriyana

Jag tycker fasta sovtider visar att ni bryr er om ert barn. Sömn är otroligt viktigt, särskilt för tonåringar. Jobbar inom skolan och har vid flera tillfällen sett elever med mörka ringar under ögonen eftersom de inte sover ordentligt.

Min dotter är 10 år och lägger sig kl 20 varje dag. Ibland på helgen kl 21.

Svar på tråden Regler för sina barn.