• emsja

I början av vår IVF resa

Hej alla.

Jag och min sambo har precis fått reda på att vi högst troligt ska få remiss till RMC i Malmö för IVF behandling efter att vi försökt få barn i 1,5 år nu och fertilitetsutredning.

Jag har en del funderingar och undrar om det finns fler där ute som är i liknande situation?

• Svar på tråden I början av vår IVF resa
  • ammela
    emsja skrev 2017-04-08 17:43:57 följande:

Hej alla.

Jag och min sambo har precis fått reda på att vi högst troligt ska få remiss till RMC i Malmö för IVF behandling efter att vi försökt få barn i 1,5 år nu och fertilitetsutredning.

Jag har en del funderingar och undrar om det finns fler där ute som är i liknande situation?

Finns lite olika forum som vi IVF:are skriver i. Jag har gjort en IVF än så länge och ska snart göra ett FET (fryst embroy).
    Vad undrar du över? :)
  • emsja

Ja, jag får kolla runt lite :)

Det är så mycket, just nu såhär i början är det mest praktiska funderingar.. Hur många besök/tid från jobbet behövs? Jag ska eventuellt börja nytt jobb slutet av sommaren, ska man berätta för sin arbetsgivare? Berätta för sin närmaste omgivning?

Är också orolig att vi ska bli nekad IFV pga att jag kanske har för högt BMI.. Ligger lite över 30..

• ammela
    emsja skrev 2017-04-08 22:06:50 följande:

Ja, jag får kolla runt lite :)

Det är så mycket, just nu såhär i början är det mest praktiska funderingar.. Hur många besök/tid från jobbet behövs? Jag ska eventuellt börja nytt jobb slutet av sommaren, ska man berätta för sin arbetsgivare? Berätta för sin närmaste omgivning?

Är också orolig att vi ska bli nekad IFV pga att jag kanske har för högt BMI.. Ligger lite över 30..

Antal besök är lite olika beroende på om man gör långa eller korta protokollet och även på hur din kropp svarar på behandlingen. Först är det alltid ett informationsmöte med alla detaljer och några undersökningar. (Efter hela utredningen som kan ta lite tid) och sen eventuella köer också. Sen hade i alla fall jag på långa protokollet, två blodprov, 2 VUL, 1 äggplock och 1 insättning. Tog blodproven på vårdcentralen de andra är på sjukhuset i annan stad för min del.

Vi har valt att vara ganska öppna med detta, chefer vet för att det är lättare att vara ifrån jobbet utan lögner anser jag. Närmsta kollegor vet också just för att återigen slippa ljuga och hitta på olika historier så nästan alla undersökningar är inom 1,5 v. Även våra familjer vet och närmaste vänner. Inget vi skrivit ut på facebook som alla behöver veta men det tar ganska hårt mentalt på en att göra detta så för att andra inte ska tro att vi är dödligt sjuka eller liknande har vi valt att berätta för de vi träffar regelbundet så.

Är väldigt olika på hur man vill göra såklart men nackdelen jag kände av att många vet är att det är jobbigt att berätta när det inte blev ett plus på första. Många som hela tiden vill veta hur det går, känns och vad som är nästa steg och det kan kännas lite. Jag tycker ändå att det är ganska skönt att folk vet för då slipper man pikar och annat snack om att skaffa barn osv och det går även att säga att man inte orkar prata! För min del hade det tagit mer energi att hålla en fasad än det är att vara ärlig!
  • emsja

Ok, så man får räkna med en hel del frånvaro från arbetet i 1,5-2 veckor för ett försök? Har också hört att om man går det långa protokollet med nässpray så kan man också bli rätt dålig, hur var det för sig under den tiden med nässprayen?

Ja, jag känner nog samma som du, fram tills idag har jag bara berättat för mina närmsta vänner och ingen mer. Har en vän som varit i samma sits som mig och min sambo men nyligen fått veta att de lyckats bli gravida på naturligt sätt.

Det vi har kvar nu innan IVF är ett blodprov jag ska lämna 2-5 dagar in i mensdagarma, efter det skulle läkaren ringa upp oss och högst troligt slicka remiss till RMC i Malmö..

så jag kanske är för långt fram i tankarna än, men enligt läkaren skulle det inte ta månadsvis innan vi isåfall skulle få börja med första besöket så om vi nu får remiss så tänker jag att det kanske blir till hösten..

Är mitt uppe i att eventuellt byta jobb, om jag gör det så kommer jag starta min nya tjänst (vikariat) i mitten av augusti. Här är mitt största dilemma nu, om jag ska följa mitt hjärta och ta den nya tjänsten. Men då är jag så orolig för min chans att få fortsatt med att berätta för cheferna om IVF eftersom det då är ett vik..

Tankarna bara snurrar runt..

• ammela
    emsja skrev 2017-04-09 11:32:12 följande:

Ok, så man får räkna med en hel del frånvaro från arbetet i 1,5-2 veckor för ett försök? Har också hört att om man går det långa protokollet med nässpray så kan man också bli rätt dålig, hur var det för sig under den tiden med nässprayen?

Ja, jag känner nog samma som du, fram tills idag har jag bara berättat för mina närmsta vänner och ingen mer. Har en vän som varit i samma sits som mig och min sambo men nyligen fått veta att de lyckats bli gravida på naturligt sätt.

Det vi har kvar nu innan IVF är ett blodprov jag ska lämna 2-5 dagar in i mensdagarma, efter det skulle läkaren ringa upp oss och högst troligt slicka remiss till RMC i Malmö..

så jag kanske är för långt fram i tankarna än, men enligt läkaren skulle det inte ta månadsvis innan vi isåfall skulle få börja med första besöket så om vi nu får remiss så tänker jag att det kanske blir till hösten..

Är mitt uppe i att eventuellt byta jobb, om jag gör det så kommer jag starta min nya tjänst (vikariat) i mitten av augusti. Här är mitt största dilemma nu, om jag ska följa mitt hjärta och ta den nya tjänsten. Men då är jag så orolig för min chans att få fortsatt med att berätta för cheferna om IVF eftersom det då är ett vik..

Tankarna bara snurrar runt..

Ja det är ju ett par gånger. Jag har en timmes resväg också så varit borta mycket från jobbet!

Har också läst endel om biverkningar men jag mådde riktigt bra! Inga konstigheter alls genom hela behandlingen så försök att inte tänka för mycket på det utan ta det som det kommer!

Vi fick vänta 6 månader innan vi hade första mötet efter att remissen mottogs men det är ju såklart olika mellan landstingen!

Är ju svårt att veta vad som är bäst med jobbet men tror inte det är bra att pausa hela livet heller utan ta jobbet! Är det en vettig chef så är det ju lugnt. Min chef har varit otroligt stöttande så det kan bli toppen också om de vara har lite förståelse för privatlivet. Beror ju lite på vad det är för jobb också och hur det påverkar arbetsplatsen. Jag måste alltid ha vikarie då jag är lärare medan andra såklart kan komma å gå lite som de vill!
Svar på tråden I början av vår IVF resa