• gurra

Tips på lakan vid natten/potträna på natten

Hej! Har ni tips på hur man bäst jobbar med potträning nattetid? Jag tänker att barnet får kissa innan vi släcker för kvällen, men jag räknar kallt med att det kommer bli cirka 1-4 veckor med mycket olyckor. Vad har ni använt för lakan under denna tid? Det ska gå fort att byta sent på natten, intr läcka i sängen.

Jag undrar även om man ska väcka barnet under natten för att kissa eller låta det bero?

Tack för tips från er erfarna.

• Svar på tråden Tips på lakan vid natten/potträna på natten
  • MajaVira

Torrhet på natten beror på hormoner, är väldigt svårt att "träna" barnet att vakna för att gå på toaletten.

• Vickan I

Gökärt eller Nattlig från Ikea. Nattlig och ett dra på lakan går fort och lätt att byta vid en olycka.

• Badskum

Jag tror på att vänta tills barnet är redo för att sluta på natten och om så är fallet hos er så är ju såklart plastad frotté bäst.

Gärna en bäddning uppe på ytterligare en bäddning så det bara är att dra av och sängen är bäddad under.

Plastad frotté tar lång tid att torka så ha många hemma.

Ofta kommer det på täcket också så är det ett svårtvättat täcke tycker jag du ska köpa ett billigt lite sämre täcke som är lätt att tvätta/tumla.

Att väcka på natten ger ytterligare en rutin du måste arbeta bort sen

• nnnnnnnn

VI har gjort såhär:
    3 torra nattblöjor = sova utan blöja.
    När en olycka händer så ordnar vi undan det snabbt och enkelt, ingen skuld eller så, bara fixa bort och bädda rent. Sen blir det blöja på tills det är 3 torra nattblöjor igen.

Så hinner barnet prova utan och känna att det lyckas, och perioder med förkylningar/ovanlig trötthet så händer det oftast olyckor 3-5 nätter i rad och då är blöjan bra.

Så har iallafall våra funkat, torra flera nätter, sen blöt säng och blöta blöjor några nätter, sen torrt igen.
    Kanske 6-12 mån har de harvat på såhär. Skulle vi sagt blank nej till blöjorna så hade vi haft många, många, många tvättar och vakennätter.

och bär inte barnet till toa på natten, det gör inte att de blir torra fortare, det skapar bara dåliga vanor (enligt uroterapeuten som vi fick gå med till ena barnet som var extremt sen med att få bort nattkissningarna).

Svar på tråden Tips på lakan vid natten/potträna på natten