• karu96

Varannan helg

Hej, 
    Har en son på 9,5 månad som bor hos mig (mamman). 
    Jag och sonens pappa gick isär för ca 2 månader sedan och han har vart hos honom 1 helg. Denna helgen skulle han ha honom också, då vi ska börja med att han har honom varannan helg. 

Nu har han inte sätt pappan alls på veckor och idag när han skulle hämta honom va det ingen reaktion alls på sonen, som vanligtvis brukar bli överlycklig när ex mormor och morfar osv kommer på besök.. 

Jag får sååå dåligt samvete för att jag "lämnar" honom. När han är trygg med mig liksom.. 
    Pappan skrev förut att sonen hade tittat runt i vardagsrummet och sagt Mamma flera gånger, mitt hjärta går sönder alltså!!
    Samma när han skulle natta honom nu ikväll så tog det 1,5 timme och han hade bara stått upp och ropat MAMAMAMA.. 

Ärligt vad ska jag göra?! 

Jag behöver lite tid för mig själv (sonen sover väldigt dåligt och jag får ta ikapp det varannan helg), och bara kunna vara jag.. Duscha i fred, gå på toa i lugn och ro osv. 

Men att få höra detta av pappan får mig att vilja åka och hämta honom med en gång :(

Tips? Råd?

• Svar på tråden Varannan helg
  • Linnis92

Jag personligen hade aldrig lämnat iväg mitt barn en hel helg till en person som barnet inte känner igen eller är anknytningsperson till barnet. Inte ens om det är en förälder.

• Dixie

Varannan helg för ett så litet barn låter inte bra - det är lång tid att det går 14 dagar mellan och sen ska han vara själv där.....

• Madida

Åh, han är alldeles för liten för varannan helg på det viset :( Bo en helg hos någon han träffar varannan vecka är alldeles för otryggt.

De borde träffas mycket oftare och kortare stunder. Först att ni kanske umgås tillsammans ett tag, sen lite längre fram så kan han vara där över dagen. Förstår att du behöver en paus men detta känns inte som rätt sätt just nu.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • mammalovis

Ni går emot alla rekommendationer, så det är väl inte konstigt att sonen reagerar.

När vi delade på oss efter drygt ett år fick vi rekommendationer att pappan skulle träffa barnet några timmar flera dagar i veckan, just för att barnets minne inte är så gott ännu. Två veckor är väldigt lång tid i barnets minne. Då detta inte funkade för pappan körde vi senare på del av dagen en gång i veckan.

Jag kan förstå ditt behov och har varit där själv, men jag hade inte kört på varannan helg så här tidigt. Barnets behov behöver få gå före. Att få gå på toa i fred får man vänta på tills man börjar jobba, likaså att äta lunch i lugn och ro. Då har jag ändå en son som fortfarande ammar flera gånger på natten.

Min son är nu 1,5 år och han visar att han från gång till gång kommer ihåg att man får banan på Ica, så då kanske det hade kunnat börja funka, tänker jag. Tack och lov är det inte aktuellt. Annars har det varit från 3-årsåldern.

Behöver ni hjälp att diskutera umgänget kan man få rådgörande hjälp via familjerätten.

• Madida

TS, har du läst och tagit till dig av våra svar? Jag tycker verkligen att du ska åka och hämta din son! Stanna en liten stund och visa att du finns där och åk sen hem med honom och börja om så som jag föreslog i tidigare inlägg.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
Svar på tråden Varannan helg