• MeAndBaby

Hur få 3-åring att gå med på tandborstning?

Dottern fyller 3 år i augusti. Och hon avskyr att få sina tänder borstade. Det går inte utan tjat och krångel, mutor och resonerande. Mutan är i form av napp på kvällarna vid läggdags, men det är knappt att hon köper det heller.

Hon är extremt bestämd och envis. Ett tag gick hon med på att titta i spegeln samtidigt som någon lite snabbt fick borsta, det var ganska kul ett tag. Samt att "gapa som en haj, ett lejon" osv. Men hon tröttnade snabbt på det med.

Efter 3-årskontrollen (där hon satt from som ett lamm och gapade, lät tandläkaren skrapa bort lite tandsten t.om) så körde vi med "Får jag räkna hur många tänder du har, som tandläkaren gjorde?" medan vi borstade. Funkade två gånger.

Så det trilskas, protesteras, gråts och bråkas till 99% morgon och kväll, iallafall varje kväll. Det blir väldigt halvdant helt enkelt. Hon gapar 1,5 sek typ.

Sen klagade hon över ont i en tand och vi var och lät detta undersökas hos tandläkaren, som inte hittade nåt fel.

Vi är ganska restriktiva med socker, och desto mer eftersom hon är såhär med tandborstningen. Har inte börjat med lördagsgodis. Glass sällan. Fikabröd kan hon få smaka om vi vuxna fikar, men inte vardagar. Saft får hon (och storebror, som aldrig haft drama kring tandborstning ) endast på kalas. Läsk har de aldrig smakat. Men trots detta blir man ju orolig att hon ska få problem med tänderna när de inte blir tillräckligt borstade.

Så nu behöver jag era bästa knep och tips!

• Svar på tråden Hur få 3-åring att gå med på tandborstning?
  • nnnnnnnn

VI fick rådet av en tandläkare - ge en fluortablett av svagaste sorten som muta efteråt.

Köp en eltandborste som spelar en melodi.

Jaga tandtrollen - "nu leker de bakom tänderna!!!" , "NEJ - nu har de tagit fram en borr och borrar hål i tanden, tur att jag stoppar dem" osv.

Välja egen tandkräm

Det var alla mina knep

• Bertyu

- Säg: Borstar man inte tänderna får man inte äta glass, för då kan tänderna bli förstörda. Alla stora tjejer måste borsta tänderna.

- Vi gjorde en lek som; nu borstar jag bort en ärta, där är en köttbulle och där var det ett tandtroll etc.

- Våra barn är extremt tävlingsinriktade. Säg att om mamma/ pappa får borsta innan tre minuter är du väldigt duktig, eller belöna m klistermärke eller liknande. Visa tydligt att hon varit duktig, dansa, hurra eller gör high five.

- omvänd psykologi: Du som vara är tre år kan ju inte gapa så mamma/pappa kan borsta, det kan ju bara stora tjejer.

- Fungersr INGENTING så är tandborstning och medicingivande saker jag inte kompromissade med. Var jag tvungen att hålla fast och ta i för att få göra det, skulle jag göra det.

• LillaJag06

Mu har vi inte riktigt haft samma problem men vår grabb ville bara äta upp tandkrämen och under en period fick vi inte borsta. Hab skulle göra allt själv :)
    Vi köpte en lite eltandborste (han är 2,5)
    Och börjar tandborstningen med att hab själv får borsta så gott han kan. Sen tar vi över och gör det ordentligt.
    Fungerar jättebra :)
    Prova med att få henne att välja tandborste själv kanske?

• katrinp

Till min använder jag en tandborstapp där det spelas lite musik och man borstar fram en bild. Dessutom får han själv välja tandkräm i affären.

• Lena

Googla fram Bolibompas tandborstsång och borsta till den?

• backen15

Nu äntligen går det bra att borsta min 3 årings tänder.. jag räknar oftast upp maten som vi åt sist innan tandborstningen tex. Nu ser jag mackor på den sidan därnere ochdu har lite banan därupppe ser jag, han skratta o gapa:)

• elyse

Jag kompromissar inte, hon är alldeles för envis. Man kan borsta på tre vis; hon borstar själv, jag borstar när hon snällt gapar eller så får jag hålla fast henne och borsta.

Svar på tråden Hur få 3-åring att gå med på tandborstning?