• halfbaked

    8 månaders med sömnproblem!

    Hjälp! Min 8 månaders har förlorat all sömnrutin. Förr somnade hon 19-20 och vaknade 06-07 ung. Hon sov ca 2 h fm och 1-2 h em. Successivt från 5 månaders ålder har hon blivit mer svårsövd kvällstid så att det tagit kanske 30 min.

    För någon vecka sedan hände nåt. Hon var vaken sent en kväll och sedan kunde hon inte somna kvällen därpå. Nu somnar hon mellan 21-23 fastän vi försöker natta första gången 19.30. Hon är så trött på kvällarna men kan inte somna. När hon väl somnat är det efter mycket slit, 100 amningar, försiktigt smekande på ryggen och råkar man vara lite klumpig där man går därifrån vaknar hon direkt och är lika svårsövd. Att få henne att somna utan bröstet är bara att glömma. Hon kräver att få skeda mig och snutta nätterna igenom. När jag fått henne att somna går jag och fixar mig och lägger mig kanske 1 h efter, ofta vaknar hon då och kan vara vaken ytterligare en timme. Hon vaknar mellan 7-9 nu, uppenbarligen fortfarade trött. Då hon tidigare "tagit igen" förlorad nattsömn på dagen har jag nu senaste dagarna skurit ner det till ett sovpass 11.30-13.30 och hon är så trött men fortfarande lika jäkla svårsövd på kvällen. På dagen somnar hon på 2 minuter i vagnen ute (enda som fungerar).

    Vad gör jag?! Känner mig helt inlåst. Hela dagarna fokuseras nu på att få henne att somna. Har inte haft någon egentid på kvällen på 3 veckor. Kanske man inte kan kräva med barn heller Men det är ju synd om henne också som sover dåligt.

  • Svar på tråden 8 månaders med sömnproblem!
  • Queennr1

    Väldigt typiskt för separationsfasen. En fas som går över snabbare ju tryggare man får barnet att känna sig. Dvs mycket närhet och samsovning.

  • Anonym (Babs)

    Håll ut. 8 månadersfasen sätter sig extremt mycket på sömnen. Kände inte igen min flicka under den perioden men nu är hon sig själv igen.

  • halfbaked

    Som jag misstänkte då. Fast hon har alltid varit extremt svårsövd, men inte riktigt så här... Vad tycker ni? Att hon ska få sova hur mycket hon vill på dagarna? Även om hon då sover 5 timmar? Eller att jag ska begränsa det till max 2 timmar? Känns som att hon är lika svårsövd på kvällen oavsett Rynkar på näsan Riktigt tungt nu, jag som tänkte sluta amma då jag ska gå tillbaka till jobbet om ett tag...

  • Anonym (Babs)
    halfbaked skrev 2017-04-06 20:03:23 följande:

    Som jag misstänkte då. Fast hon har alltid varit extremt svårsövd, men inte riktigt så här... Vad tycker ni? Att hon ska få sova hur mycket hon vill på dagarna? Även om hon då sover 5 timmar? Eller att jag ska begränsa det till max 2 timmar? Känns som att hon är lika svårsövd på kvällen oavsett Riktigt tungt nu, jag som tänkte sluta amma då jag ska gå tillbaka till jobbet om ett tag...


    1. Vänta med att sluta amma tills hon är sig själv igen om du inte vill ha en ännu mer förvirrad bebis.

    2. Hur sover hon? I egen säng? I er säng?

    Min dotter sov i egen säng men under dessa 6 veckor som fasen pågick så samsov vi så gått som varje natt.
  • Queennr1

    Sömn är viktigt. Man ska aldrig hindra en så liten att sova eller äta. När det lugnat sig i fasen kan du försöka styra upp det igen.

  • Anonym (Babs)
    Anonym (Babs) skrev 2017-04-06 20:13:45 följande:

    1. Vänta med att sluta amma tills hon är sig själv igen om du inte vill ha en ännu mer förvirrad bebis.

    2. Hur sover hon? I egen säng? I er säng?

    Min dotter sov i egen säng men under dessa 6 veckor som fasen pågick så samsov vi så gått som varje natt.


    3. Hur ser hennes sovschema ut på dagarna?
  • halfbaked
    Anonym (Babs) skrev 2017-04-06 20:13:45 följande:

    1. Vänta med att sluta amma tills hon är sig själv igen om du inte vill ha en ännu mer förvirrad bebis.

    2. Hur sover hon? I egen säng? I er säng?

    Min dotter sov i egen säng men under dessa 6 veckor som fasen pågick så samsov vi så gått som varje natt.


    1) jo hon äter dåligt med mat också och har alltid gjort så kan typ inte sluta amma men när jag börjar om att jobba mot slutet av maj måste hon ju. Men det är tid kvar. Är mjölkallergisk och inte så förtjust i ersättning. Vägrar välling.

    2) Har aldrig sovit en enda natt i sin säng. Går inte få henne att somna där och lyfter man henne dit vaknar hon. Ända sedan hon var nyfödd. Riktig närhetsknarkare.
  • halfbaked
    Queennr1 skrev 2017-04-06 20:13:50 följande:

    Sömn är viktigt. Man ska aldrig hindra en så liten att sova eller äta. När det lugnat sig i fasen kan du försöka styra upp det igen.


    Jo det har varit min filosofi men sedan det här började är det allas "råd" till mig. Att inte låta henne sova på dagen i samma utsträckning så att hon ska vara trött på kvällen.
  • halfbaked
    Anonym (Babs) skrev 2017-04-06 20:14:21 följande:

    3. Hur ser hennes sovschema ut på dagarna?


    Se ts. Från 6-7 mån drygtsov hon två pass per dag, fm och em. Lite längre på fm ca 2 h och lite kortare på em. Ibland upp till 2,5 h på fm om hon haft en sämre natt.

    Kan tilläggas att hon vaknat 1 g/h hela nätterna för att snutta sedan hon var 5.5 mån och vi tog bort babynestet. Men hon har iaf inte varit lika svårsövd
  • Anonym (Babs)
    halfbaked skrev 2017-04-06 20:31:31 följande:

    Se ts. Från 6-7 mån drygtsov hon två pass per dag, fm och em. Lite längre på fm ca 2 h och lite kortare på em. Ibland upp till 2,5 h på fm om hon haft en sämre natt.

    Kan tilläggas att hon vaknat 1 g/h hela nätterna för att snutta sedan hon var 5.5 mån och vi tog bort babynestet. Men hon har iaf inte varit lika svårsövd


    Det låter ju ändå som att hon sover ordentligt. Jag tror tyvärr du får hålla ut bara. :/
  • Anonym (S)

    Kan hon kanske äta gröt eller något mättande innan du lägger henne?

    Vår dotter var krånglig när det gällde gröt det tog tid innan jag förstod hur hon ville ha den. Provade utan fruktpuré det gick bra i några dagar men sedan vägrade hon. Provade med fruktpuré men nej det ville hon inte. Sedan kom jag på att hon gillar ju klämmis grötarna från affären, om jag blandar fruktpuré i gröten så att allt blandas och det funkade. Hon äter den så varje dag nu.

  • halfbaked
    Anonym (S) skrev 2017-04-06 20:53:35 följande:

    Kan hon kanske äta gröt eller något mättande innan du lägger henne?

    Vår dotter var krånglig när det gällde gröt det tog tid innan jag förstod hur hon ville ha den. Provade utan fruktpuré det gick bra i några dagar men sedan vägrade hon. Provade med fruktpuré men nej det ville hon inte. Sedan kom jag på att hon gillar ju klämmis grötarna från affären, om jag blandar fruktpuré i gröten så att allt blandas och det funkade. Hon äter den så varje dag nu.


    Vi ger henne gröt kl 19 men hjälper tyvärr inte alls Gröt och frukt är det enda i matväg dottern riktigt gillar förutom bröstmjölk Har fått kämpa lite men nu går Enagos äppelgröt ner, hon är mjölkallergisk.

    Idag somnade hon "redan" kl 21. Kanske hjälpte att jag lät henne bli helt övertrött idag då... Men känns brutalt då hon till och från gråtit av trötthet sedan kl 17.
Svar på tråden 8 månaders med sömnproblem!