• halfbaked

När byta bort babyskyddet?

Jag har en dotter på 8 mån som är ca 68 cm och väger runt 7700 gram. Hon kan sedan ett par veckor sitta själv på golvet så länge hon har brett mellan benen. När är det dags att byta till en bilbarnstol? Står från 9 kg på alla... men hon kanske inte väger så mycket förrän hon är över året?

• Svar på tråden När byta bort babyskyddet?
  • Anonym (Stina)

Vad jag har hört så ska man helst göra de när de sitter stadigt själva.

• Lena

Det finns stolar från 0kg. Byt inte innan minivikten är nådd

• halfbaked

Jag vet att det finns dem från 0 kg men vi har spanat ut en som är från 9 kg, hmm. Har också hört att man ska byta när de sitter stadigt. Men som sagt så kan hon väga 9 kg vid ett år då både jag och pappan varit små. Men kanske får tänka om och kolla på en från 0 kg då...

• Elll

Stirra inte blind på mini vikten blev jag tillsagd. Utan när barnet kan sitta med stöd och barnets axlar når upp i stolen så att hen sitter okej i och det går att spänna ordentligt kan man byta.

• Anonym (Nu)

När hon kan sitta med stöd, dvs ca 6 mån. Handlar om stabiliteten i nacken. Kolla NTF, de har alltid bra info på sin sida.

• halfbaked

Nu känner jag mig stressad. Hon har alltid varit extremt stark och stabil i nacken, kryper ju sedan en månad tillbaka och lyfte huvudet i magläge redan på bb, men är ju liten till växten. Får åka och titta då, då lär det inte vara för tidigt iaf?!

• Pumpan90

Vad jag har hört så kan man byta när barnet kan sitta med stöd och bältet kommer ut närmare axeln än örat och du kan spänna åt bältet ordentligt.

Vi bytte när sonen var 3,5 månader redan för att han inte fick plats i babyskyddet längre (nu 5 månader, närmare 10 kg och 73 cm lång)

• Ruter

Men sålänge hon sitter bra i babyskyddet så kan ni vi väl använda det. Dottern på 10 månader på 8.3 kg och 71 cm sitter hur bra som helst och så länge hon gör det kommer jobb få sitta kvar i det. Jättesmidigt att kunna bära in när hon somnar i bilen. Annars måste man ju väcka dom så fort man kommer fram.

• Anonym (Tess)
    Ruter skrev 2017-04-06 15:32:11 följande:

Men sålänge hon sitter bra i babyskyddet så kan ni vi väl använda det. Dottern på 10 månader på 8.3 kg och 71 cm sitter hur bra som helst och så länge hon gör det kommer jobb få sitta kvar i det. Jättesmidigt att kunna bära in när hon somnar i bilen. Annars måste man ju väcka dom så fort man kommer fram.

Det är smidigt med babyskydd men de sitter säkrare i vanliga bilbarnstolar. Det är säkrare att sitta upprätt så när de är starka nog att göra det bör man byta ur trafiksäkerhets synpunkt.
  • Ruter
    Anonym (Tess) skrev 2017-04-06 15:52:26 följande:

Det är smidigt med babyskydd men de sitter säkrare i vanliga bilbarnstolar. Det är säkrare att sitta upprätt så när de är starka nog att göra det bör man byta ur trafiksäkerhets synpunkt.

Och när jag fråga fick jag som svar att babyskyddet var säkrare så länge som dom va under ett år då dom fick mer stöd.
  • Anonym (Tess)
    Ruter skrev 2017-04-06 16:34:59 följande:

Och när jag fråga fick jag som svar att babyskyddet var säkrare så länge som dom va under ett år då dom fick mer stöd.

Hmm där ser man. Undrar vad som är rätt. Jag hittade det här på NTFs hemsida.

Är det lämpligt att byta från babyskydd till bakåtvänd bilbarnstol om barnet ännu inte har vuxit ur babyskyddet?

Först och främst är det viktigt att barnet kan sitta stadigt själv innan man byter till bilbarnstolen.

De stolar som är godkända från 9 kg är inte testade för lättare barn, men förutsatt att bältet hamnar på rätt plats på barnet och att barnet inte kan åla sig ur bältet/stolen går det ändå bra att byta.

Generellt sitter barnet mer upprätt i en bilbarnstol än i ett babyskydd, och det är säkrare att sitta mer upprätt än tillbakalutat, därför är det viktigt att inte luta bilbarnstolen mer än vad tillverkaren rekommenderar.
  • Ruter
    Anonym (Tess) skrev 2017-04-06 17:02:53 följande:

Är det lämpligt att byta från babyskydd till bakåtvänd bilbarnstol om barnet ännu inte har vuxit ur babyskyddet?

Först och främst är det viktigt att barnet kan sitta stadigt själv innan man byter till bilbarnstolen.

De stolar som är godkända från 9 kg är inte testade för lättare barn, men förutsatt att bältet hamnar på rätt plats på barnet och att barnet inte kan åla sig ur bältet/stolen går det ändå bra att byta.

Generellt sitter barnet mer upprätt i en bilbarnstol än i ett babyskydd, och det är säkrare att sitta mer upprätt än tillbakalutat, därför är det viktigt att inte luta bilbarnstolen mer än vad tillverkaren rekommenderar.

Sedär, rådet fick jag av babybutiken när vi var in och titta på en ny stol, och samma när vi köpte babyskyddet att han rekommenderade det babyskyddet istället för det andra just för att barnen fick plats längre i det upp till 1,5 år då det var bättre än att behöva byta tidigt.
  • Sissimoine

Man byter när bebisen kan sitta stadigt och korrekt i nya stolen! 9 kg behöver man INTE gå efter, kan lika gärna väga 7 kg så länge barnet sitter korrekt!! Bilbarnstol är mycket säkrare än babyskydd. Axelbandet i bilbarnstolen ska vara närmre axeln än örat, 68 cm räcker i de flesta stolar.

Gå med i Facebookgruppen "bilbarnstolar" så får du mer tips.

• halfbaked
    Sissimoine skrev 2017-04-06 19:50:34 följande:

Man byter när bebisen kan sitta stadigt och korrekt i nya stolen! 9 kg behöver man INTE gå efter, kan lika gärna väga 7 kg så länge barnet sitter korrekt!! Bilbarnstol är mycket säkrare än babyskydd. Axelbandet i bilbarnstolen ska vara närmre axeln än örat, 68 cm räcker i de flesta stolar.

Gå med i Facebookgruppen "bilbarnstolar" så får du mer tips.

Tack! Ska nog kolla på en nästa helg och testa se hur hon sitter i den då. Såg nu att Besafe Izi Plus är från 0 kg. Var den vi hade tänkt oss men trodde den var från 9 kg.
  • Anonym (Stina)

Vi har en Britax Römer Hi-Way II. Rekommenderad av Folksam och är från 0-25 kilo. Sjukt nöjda och väldigt prisvärd!

• Anonym (Nu)

Den stolen är toppen! Vi har den till alla våra barn och de sitter bra i den! Är övertygad om att du kan byta till den nu.

halfbaked skrev 2017-04-06 19:59:37 följande:

Tack! Ska nog kolla på en nästa helg och testa se hur hon sitter i den då. Såg nu att Besafe Izi Plus är från 0 kg. Var den vi hade tänkt oss men trodde den var från 9 kg.

• halfbaked
    Anonym (Nu) skrev 2017-04-07 11:40:54 följande:

Den stolen är toppen! Vi har den till alla våra barn och de sitter bra i den! Är övertygad om att du kan byta till den nu.

Åh vad bra! Vi har Besafe Izi Go nu och är supernöjda! Hört dock att man ska provmontera och se hur barnet sitter i barnstolen innan man köper den. Någon som vet om man får göra det på någon affär i Stockholm?
  • LillaJag06

Vi bytte när han var stadig i nacken. Minns inte exakt men innan 6 månader. Han var en liten liten grabb och vägde 6750 gr och 66,5 cm lång då. Vi hade en Besafe babyskydd och bytte sen till en maxi cosi mobi sol går att tippa i 3 lägen.

• Solsidan1

Vi köpte bilbarnstol idag till vår 7månaders baby. Enligt personal på Babya är det helt ok att byta då de sitter stadigt även om de inte uppnått 9kg.

• Brumma
    Anonym (Tess) skrev 2017-04-06 17:02:53 följande:

Jag fick också rådet av NTF att byta så fort han satt stadigt. Vid sex månader ungefär. Eftersom en bilbarnstol var så mkt säkrare än babyskyddet..
Svar på tråden När byta bort babyskyddet?