kaleidoskop88 skrev 2017-04-14 20:48:02 följande:
Hej! Det är lite olika beroende på var du går utbildningen. Det var mycket mer medicin än vad jag trodde innan jag började! Vi läste samma kurser som sjuksköterskorna i början. Medicin, farmakologi, anatomi, fysiologi och sjukdomslära bl.a. Studera röntgenbilder har vi inte gjort alls egentligen! Under de mer praktiska radiologikurserna har det varit sådant och då i kombination med vfu... Men ingen kurs där man sitter och ska tyda bilder på det sättet. Många kurser i strålningfysik - hur de olika modaliteterna fungerar och hur du använder dom på ett säkert sätt. Sen läste vi omvårdnad också - hur du sätter pvk, läkemedelsberäkning, katetersättning m.m.
Det är lätt att få jobb

lönen skiljer sig otroligt mycket beroende på var i landet du söker - hur stor bristen är. Men grundlönen verkar vara typ 26.000 när du är nyutexaminerad. Men som sagt, det är svårt att generalisera då det verkar vara stora skillnader.
Säg till om du undrar något mer. :)
Ok tack för dina svar. Jag kommer gå i Göteborg, om jag kommer in, och försöka få jobb här också. Vart går du ? Har du haft extrajobb under plugget? Verkar det vara en del nattjobb som rtgssk?
Kul att det är lite medicin också, det gillar jag. Ser på kursplanerna att det är en del anatomi och fysiologi bl.a.
Vad är pyk?
Dum fråga kanske men det är väl ingen risk man själv utsätter sig för strålning? Förstår man får utbildning iofs för att skydda sig och andra.