Ingen bra kompisrelation
Min dotters kompis har drag åt adhd/autism. Dom har varit kompisar sen 1 års ålder. Men relationen har alltid varit speciell. Syskonkärlek/hatkärlek. Min dotter är social och har många kompisar i skolan. Dom går i förskoleklass tillsammans och vi bor sedan 2 månader tillbaka väldigt nära varandra. Kompisen har få kompisar och förlitar sig på min dotter. Föräldrarna ser oss som räddningen för deras dotter.
Min dotter säger att kompisen tvingar henne att leka i skolan. Tror resterande kompisar väljer att gå undan och leka andra lekar då. Då står min dotter ensam med henne. Kompisen blir arg om hon inte vill leka.
Kompisen har börjat ljuga, hitta på saker och hitta på dumma bus. Vi pratar mycket och ofta om vad som är rätt och fel med vår dotter. Hon verkar förstå.
Vi vill att vår dotter ska ha många kompisar och vara duktig. Vi försöker se till att hon ofta är "upptagen" med andra kompisar på fritiden. Kompisen kommer och knackar på dagligen. Föräldrarna har sagt rakt ut, att dom vill att deras dotter ska få vara med om hon kommer och knackar, även om vår dotter har någon annan kompis hemma. Det tycker vi är fel. Ute på gården får alla vara med tycker vi.
Jag har svårt att säga något till föräldrarna. Jag vill inte frysa ut någon. Men måste göra något nu. För min dotters skull. Hon hämmas och mår inte bra. Hon vill inte vara med kompisen, iaf inte så ofta.
Vad ska jag göra/säga?