• Transfer2

Ingen bra kompisrelation

Min dotters kompis har drag åt adhd/autism. Dom har varit kompisar sen 1 års ålder. Men relationen har alltid varit speciell. Syskonkärlek/hatkärlek. Min dotter är social och har många kompisar i skolan. Dom går i förskoleklass tillsammans och vi bor sedan 2 månader tillbaka väldigt nära varandra. Kompisen har få kompisar och förlitar sig på min dotter. Föräldrarna ser oss som räddningen för deras dotter.

Min dotter säger att kompisen tvingar henne att leka i skolan. Tror resterande kompisar väljer att gå undan och leka andra lekar då. Då står min dotter ensam med henne. Kompisen blir arg om hon inte vill leka.

Kompisen har börjat ljuga, hitta på saker och hitta på dumma bus. Vi pratar mycket och ofta om vad som är rätt och fel med vår dotter. Hon verkar förstå.

Vi vill att vår dotter ska ha många kompisar och vara duktig. Vi försöker se till att hon ofta är "upptagen" med andra kompisar på fritiden. Kompisen kommer och knackar på dagligen. Föräldrarna har sagt rakt ut, att dom vill att deras dotter ska få vara med om hon kommer och knackar, även om vår dotter har någon annan kompis hemma. Det tycker vi är fel. Ute på gården får alla vara med tycker vi.

Jag har svårt att säga något till föräldrarna. Jag vill inte frysa ut någon. Men måste göra något nu. För min dotters skull. Hon hämmas och mår inte bra. Hon vill inte vara med kompisen, iaf inte så ofta.

Vad ska jag göra/säga?

• Svar på tråden Ingen bra kompisrelation
  • Tow2Mater

Man kan säga "just nu leker hon med xx, hon får leka med dig en annan dag".

Gillar inte kompisens mamma det, kan hon ju bjuda hem andra till sig.

• Dixie

Jag tycker du ska prata med flickans föräldrar och pedagogerna - kanske ni ska ha ett möte tillsammans? Låter som denna flicka behöver stöd - och det är inte din dotters uppgift att vara det stödet! Visst ska hon vara en bra kompis, men hon måste ju få leka med vem hon vill!

• Poppy72

Hej!

Situationen har blivit lite ohållbar för din dotter. Hon är för liten för att själv klara av att styra över vilka hon bör umgås med. Det behöver hon sina föräldrars hjälp till.

Du kan antingen göra som en föreslår, att när kompisen ringer på så är din dotter upptagen, eller så förklarar du för föräldrarna att de inte har någon som helst rätt att bestämma vilka som ska vara i ert hem (referens: Föräldrarna har sagt rakt ut, att dom vill att deras dotter ska få vara med om hon kommer och knackar, även om vår dotter har någon annan kompis hemma.) och att ni uppfostrar er dotter utifrån de värderingar som ni lever efter (ni verkar ha olika referensramar).

Som förälder sätter jag själv alltid gränser för vad som är acceptabelt beteende hos mitt barns vänner. Att ljuga och hitta på dumma bus är inte OK, och förekommer det mycket i en kompisrelation så föreslår jag att ni två/tre/fyra etc inte ska leka mer tillsammans. Det blir så lätt att barnen annars hamnar i en ond spiral och triggar varandra att hitta på ännu mer. Om de andra föräldrarna inte tycker om mitt föräldrarbeslut så är det beklagligt men inget som jag kan påverka.

Lycka till!

Svar på tråden Ingen bra kompisrelation