• Ssarans

Underhåll...?

Hej.

Jag har en fråga som jag har försökt finna svaret på ( har tom pratat med försäkringskassan) men allt är luddigt...

Såhär är det.

Min man har en son på 12 år. Det är mycket bråkigt med sonens mamma (hon är riktigt förjävlig!)

Kortfattat :

Det enda hon är ute efter är bidrag och ingen som helst tanke på hennes barn!

Vi har sedan 1 år inte fått ha sonen här hemma.. hon tvingar honom att bo hos henne och skyller på att han mår dåligt här hemma.. vilket han ABSOLUT(!!) inte gör!

Hon hotar oss att vi ska bli anmälda och manipulerar skolan och skyller allt på oss.

Hon har sedan tidigare barn och även i detta fall har hon själv skapat så denna barn ej har kontakt med sin pappa.. hon har alla bidrag i som man kan få, även bostadsbidrag fast hon bor med en man (ja, vi har pratat med försäkringskassan ang detta)

Nu till min fråga :

Är vi skyldiga till att betala underhåll trots att vi verkligen vill ha honom boende här hemma varannan vecka?

(Detta är INTE för att slippa underhåll!)

Men det känns så fel att bidra till hennes utlandsresor när jag ser att min man går sönder inombords för att sonen inte är här ????

• Svar på tråden Underhåll...?
  • Anonym (Rut)

Ja det är ni. Vill ni ha honom varannan vecka, och hon vägrar, får ni ta hjälp av myndigheterna. Men så länge han bor hos henne på heltid ska pappan betala.

• Jamesdio

DU är inte ett dugg skyldig att betala underhåll. Det är däremot barnets far.

Om han inte vill detta och mamman inte går med på att sonen bor hos honom delvis måste han starta en tvist om boendet.

• Anonym (q)

ni får göra en anmälan till soc om att hon undanhåller barnet från sin pappa, ni ska prata med skolan och förklara att hon säger saker för att ni ska framstå i dålig dager (som jag tolkar det)

Pappan kan boka in et samtal på familjerätten dit hon blir kallas. 

Har de gemensam vårdnad? Sen är han 12, han är ju stor. Vad säger han själv? Vill han vara hos er? För då är det det ni ska gå på. Säg det till  soc, be dem starta en utredning så kan de kalla barnet på ett samtal (vilket görs utan att någon förälder får lyssna), så kan ha nästa hur han skulle vilja ha det, 

Är det så att han vill bo v.v och detta kommer fram och mamman ändå vägrar, får väl pappan ta det till rätten och kräva v.v. Är det inget "fel" på pappan kommer hun ha svårt förklara varför barnet inte ska få fara hos sin pappa 

Svar på tråden Underhåll...?