• Allis80

Sekundär barnlöshet Skåne - vart vända sig?

Jag är 36 år (37 i år) och har ett barn sedan innan, som är tre år. Vi har försökt skaffa ett syskon i ca 1,5 år nu men inte lyckats. Jag har för mig att jag har läst att man inte får någon hjälp från den allmänna sjukvården då man redan har ett barn, men gäller det även en fertilitetsundersökning?

Om det bara är privata alternativ som gäller, vilka finns det att välja på? Jag har googlat lite och hittat Nordic IVC-center och IVF-kliniken Cura Öresund (och sedan finns ju Köpenhamn också). Vad har ni för erfarenheter av dessa?
  • Svar på tråden Sekundär barnlöshet Skåne - vart vända sig?
  • Allis80

Har fått lite mer info nu och det verkar som om man får en utredning via landstinget (till vanlig vårdavgift) även vid sekundär barnlöshet men man får betala eventuella åtgärder själv. De ställen jag har hittat i Malmö är Nordic IVF Center och Cura IVF Öresund. På Limhamns kvinnoklinik kan man göra utredning (de har avtal med regionen så man betalar bara vanlig vårdavgift), sedan är de kopplade till Nordic IVF.

• Jessa01

Jag gjorde en stor det av utredningen hos min gynekolog. Han skrev ut Pergotime för att underlätta "egenförsök". Men när detta inte fungerade så gick vi vidare till CuraÖresund för IVF. Och här är vi nu mitt inne i försök två.

Ta kontakt med er gynekolog och diskutera möjligheterna. Vet du med dig att ni har svårigheter så skulle jag ändå rätt så snart gå vidare privat. Men det handlar ju såklart om din ålder, vilka svårigheter ni har etc. ;)

Svar på tråden Sekundär barnlöshet Skåne - vart vända sig?