• Kakmonsterarg

Dra ut visdomstand, någon som fått komplikationer?

Ska operera ut en visdomstand snart, vet inte om de blir nedsövning eller bara lugnande. Men hört man skär på utsidan av tandköttet och drar ut den i två delar. Är så rädd dom kommer åt nån nerv eller att man får nån otäck komplikation :o

Så ni som dragit ut tänder ge mig era skräckhistorier nu så är jag förberedd ;)

• Svar på tråden Dra ut visdomstand, någon som fått komplikationer?
  • Pimpinellan

Förutom att bedövningen inte tog alls första gången trots 5 sprutor gick det bra. Värken var borta dagen efter tror jag. Andra gången gick allt bra.

• Minimalen

Visdomstanden nere i vänster käke satt så hårt att tandläkaren höll på i ca 30 minuter innan hon gav upp och lät en annan tandläkare dra ut den. Efteråt hade jag ont i flera veckor medan en Benflisa sakta växte ut ur tandköttet. Hon hade tydligen spräckt benet. När den hade växt ut en bit ur tandköttet tryckte jag in den och sen har jag inte haft några problem. Det är många år sedan.

• sina

Min ena i underkäken gick inte att få ut, så tandläkaren fick slå sönder den och dra ut bitarna. Sedan fick jag någon infektion och var svullen som en hamster från halsen och upp till ögat. Fick två olika penicillinkurer innan det lättade. (De andra tre gick bra, dock.)

• Loriyana

Jag fick någon slags infektion efteråt. Gjorde fruktansvärt ont! Fick åka in akut och spola såret med saltlösning och sedan äta antibiotika samt tramadol (smärtstillande)

• Leapea1

Min visdomstand satt nere till vänster och hade inte kommit upp. Fick lokalbedövning. Det gick bra med operationen och jag fick ingen infektion. Men drygt 3 dagar senare kom smärtan. Kunde inte sova på hela natten så jag fick komma in på sjukhuset där kirurgen hade jour. Då tröck han in en lång smal tygbit som var dränkt med något bedövade medel som skulle sitta i några timmar. Och sen fick jag hämta ut citidon tror jag det hette. Det tog jag två nätter innan jag skulle lägga mig. Drygt en månad senare var allt som vanligt. Fy det gör jag aldrig om! Fastän jag har en till höger som dock kommit upp. Lycka till!

• Yyyyyyuyuy

Har tagit bort två. Den i överkäken var bara att dra ut. Plopp!

Den i nederkäken skar de upp, borrade sönder tanden i flera smådelar och plockade bort. Sydde ihop med flera stygn. Det enda jobbiga under operationen var att bedövningen inte tog bort att det isade i tanden när de borrade sönder den. Kirurgen lovade dyrt och heligt att det inte skulle kännas mer än isningar men det var ändå nervöst. Allt gick dock bra och jag kunde tom äta tex kokt potatis dagen efter.

Svar på tråden Dra ut visdomstand, någon som fått komplikationer?