• Krussidull

Elvaåring som matvägrar

Våran 11 1/2 åriga dotter hatar som hon säger all min mat är äcklig. Nu har hon kommmit fram till att hoppa över ordet äcklig men äter inte maten, hon väljer att äta yoghurt istället. Är så trött på detta beteende. Hon vill ha pizza, mc donalds och köpemat istället varje dag. Men det är nuturligtvis ingenting som hon får.

Hur gör man för att få henne att äta överhuvudtaget har ni några tips?

• Svar på tråden Elvaåring som matvägrar
  • Anonym (123)

Dra in allt som är roligt

• Froken Lokens

Sluta köpa hem yoghurt och sluta ge henne pengar har så hon kan handla skitmat.

Hon har ju tydligen inte en ätstörning då hon vill äta onyttigt mat och detta beteende har kommit nyligen.

• Anonym (Jennie)

Äter hon i skolan? Växer hon som hon ska? I så fall kan hon äta sin yoghurt. Duka med vanlig tallrik till henne som att du förutsätter att hon ska äta samma som ni andra, men låt henne ta fram yoghurt istället ifall hon vill det. Maktkamper leder sällan till något gott.

• John22

Skitenkelt. Sluta köpa hem yoghurt, se till att hon inte har några pengar, ge henne utegångsförbud och låt maten stå framme tills hon behagar käka.

Ta ifrån henne mobil, TV, dator och andra saker som barnrumpor inte förtjänar.

• Lena

Låt henne välja recept en gångs veckan och laga det. Alla får sitta vid bordet till alla har ätit upp och inget småätandemellan måltiderna.

• Anonym (Hgh)

Ta bort yoghurten och fickpengar. Blir hon tillräckligt hungrig så äter hon.

• Maddi

Planera mat för veckan hela familjen, låt barnen vara delaktig i matlagningen. Ät hela familjen utan telefoner.

Youghurt är frukost och hon ska inte ta något i kylen mellan måltiderna. Bort med fickpengarna.

• Anonym (q)

Om hon har ätit vanlig mat tidigare så är det ju inget fel på henne. Annars kunde man misstänkt någon form av ätstörning, men det hade ni ju känt till då. 

Hon kanske ska få börja laga lite mat själv? Jag var superkräsen när jag var barn men när man fick börja ha hemkunskap i skolan så började jag plötsligt äta en massa saker som jag vägrat innan, när jag såg hur man tillagade och hemkunskapslektionerna slutade alltid med att vi åt upp det vi hade lagat. 

Jag hade dock varit kräsen hela tiden innan, det var inget som dök upp vid 11 års ålder (som jag tolkar TS som?) 

• Anonym (.)
    Froken Lokens skrev 2017-04-02 14:29:00 följande:

Sluta köpa hem yoghurt och sluta ge henne pengar har så hon kan handla skitmat.

Hon har ju tydligen inte en ätstörning då hon vill äta onyttigt mat och detta beteende har kommit nyligen.

Anonym (q) skrev 2017-04-02 21:32:09 följande:

Om hon har ätit vanlig mat tidigare så är det ju inget fel på henne. Annars kunde man misstänkt någon form av ätstörning, men det hade ni ju känt till då. 

Hon kanske ska få börja laga lite mat själv? Jag var superkräsen när jag var barn men när man fick börja ha hemkunskap i skolan så började jag plötsligt äta en massa saker som jag vägrat innan, när jag såg hur man tillagade och hemkunskapslektionerna slutade alltid med att vi åt upp det vi hade lagat. 

Jag hade dock varit kräsen hela tiden innan, det var inget som dök upp vid 11 års ålder (som jag tolkar TS som?) 

Förstår hur ni tänker kring ätstörningar, men att en person tidigare ätit annorlunda eller vill äta kaloririk mat eliminerar inte möjligheten för att ha utvecklat en ätstörning. Ätstörningar är långt mer än anorexia och utvecklas över tid, ibland väldigt snabbt.

• BahHumbug

Har hon alltid varit kräsen med maten eller är det något hon har "hittat" på nu?
    Man får fixa idér i den åldern och det låter som om hon är lite beroende av just skräpmat. Vet du om hon äter mycket sådant efter skolan? Ja jag antar att ni bor nära stan.

Annars får ni testa med att göra hemgjord pizza. ICAs pizza kit är jätte bra och hemgjord burgare slår allt och så blir det mer grönsaker. Ni kanske kan ha det som muta så att ni äter hemgjord pizza/burgare på helgen om hon äter under veckan.
    Hoppar hon över lunchen på skolan?

Många frågor, men ju mer jag frågar desto lättare blir det att ge råd.

• Fru Ve

Förklara för henne att hon gör dig ledsen då hon säger att all din mat är äcklig. Fortsätt sen att laga vanlig mat men låt henne ev. vara med en dag i veckan och bestämma mat. Servera det ni lagat, och kräv att hon åtminstone smakar en tugga per gång. Låt henne inte få annan mat som yoghurt (förutom till frukost då kanske) eller skräpmat. Hon kommer att äta det ni lagar till slut.

• Erh1

Ursäkta, men vilka dåliga råd du får om att straffa din dotter för att hon inte äter. Eller tvingas sit ta kvar o äta upp. Det kommer inte gynna hennes förhållande till mat. Tycker du ska involvera henne i matlagningen. Fråga vilken mat hon vill laga och erbjud dig att vara din dotters assistent. Gör det till en mysig stund och låt henne leda. Inget tjat, kritik eller pekpinnar. Om hon vill köpa pizza eller thaimat, säg att ni kan laga det istället. Vill hon kombinera sylt o morot, låt henne. Smaka, lukta och utforska tillsammans. Ni kanske lagar mat från olika länder, eller olika rätter med en o samma huvudingrediens. Gå på en finare restaurang och fundera över hur de satt samman olika smaker, kanske kan be kocken berätta lite. Gå på chokladprovning. Låt henne upptäcka världen av smaker och se att det är spännande och lustfyllt.

• Fru Ve
    Erh1 skrev 2017-04-04 07:25:16 följande:

Ursäkta, men vilka dåliga råd du får om att straffa din dotter för att hon inte äter. Eller tvingas sit ta kvar o äta upp. Det kommer inte gynna hennes förhållande till mat. Tycker du ska involvera henne i matlagningen. Fråga vilken mat hon vill laga och erbjud dig att vara din dotters assistent. Gör det till en mysig stund och låt henne leda. Inget tjat, kritik eller pekpinnar. Om hon vill köpa pizza eller thaimat, säg att ni kan laga det istället. Vill hon kombinera sylt o morot, låt henne. Smaka, lukta och utforska tillsammans. Ni kanske lagar mat från olika länder, eller olika rätter med en o samma huvudingrediens. Gå på en finare restaurang och fundera över hur de satt samman olika smaker, kanske kan be kocken berätta lite. Gå på chokladprovning. Låt henne upptäcka världen av smaker och se att det är spännande och lustfyllt.

Ska man alltså låta barnen leva på skräpmat dagligen för att inte vara "elak"? Bara för att det är den maten barnet vill ha? Och sen blir man förvånad då barnet utvecklar övervikt och fetma.
  • Erh1
    Fru Ve skrev 2017-04-04 08:55:17 följande:

Ska man alltså låta barnen leva på skräpmat dagligen för att inte vara "elak"? Bara för att det är den maten barnet vill ha? Och sen blir man förvånad då barnet utvecklar övervikt och fetma.

Läste du vad jag skrev? Eller svarade du på ett annat inlägg?
Svar på tråden Elvaåring som matvägrar