• Misszandra

    Sömn på dagen

    När började era barn sova endast 1 gång per dag? Och märkte ni att sömnen på natten blev bättre då?

  • Svar på tråden Sömn på dagen
  • Ellie

    Barn 1) Vid 27 månader, efter att amningen avslutades. Ja, nattsömnen blev bättre (kombination av att inte amma hela nätterna och att inte sova dagtid)
    Barn 2) Vid 22 månader (hon vägrade somna). Sov bra redan innan efter att vi slutat amma ett par månader tidigare. Skillnaden blev främst att hon somnade mycket lättare på kvällen, vid 18.30 istället för 20.30.

  • Rosa Fluff

    Barn ett runt, 19 månader typ. Sov lika kasst om nätterna.

    Barn två, runt 14 månader sover lika dåligt om nätterna.

  • Sommar15

    11 mån. Sov lika dåligt på natten men blev något mer lättlagd på dagen! Samt sov längre stund på dagen när hon väl sov, 1-2 h en gång istället för 30-45 min 2 ggr.

  • Ellie
    Ellie skrev 2017-03-30 21:36:58 följande:
    Barn 1) Vid 27 månader, efter att amningen avslutades. Ja, nattsömnen blev bättre (kombination av att inte amma hela nätterna och att inte sova dagtid)
    Barn 2) Vid 22 månader (hon vägrade somna). Sov bra redan innan efter att vi slutat amma ett par månader tidigare. Skillnaden blev främst att hon somnade mycket lättare på kvällen, vid 18.30 istället för 20.30.
    Förlåt, jag läste fel i trådstarten. Jag svarade på när barnen slutade sova överhuvudtaget.

    När de bara sov 1 gång var omkring 1 års ålder. Nattsömnen var fortfarande kass efter detta..
  • aleakim

    Runt 13-14 båda två, ettan slutade jag amma strax innan och nattsömnen blev väldigt mycket bättre redan då. Från att vakna 10-15 ggr till en eller två. Tvåan däremot ammar jag fortfarande vid snart 20 månaders ålder och han sover fortfarande som en kratta.

  • aleakim
    aleakim skrev 2017-03-30 22:03:24 följande:

    Runt 13-14 båda två, ettan slutade jag amma strax innan och nattsömnen blev väldigt mycket bättre redan då. Från att vakna 10-15 ggr till en eller två. Tvåan däremot ammar jag fortfarande vid snart 20 månaders ålder och han sover fortfarande som en kratta.


    Vad otydligt det blev, det jag ville ha sagt var iaf att sömnens kvalité i våra fall mer beror på amning än dagsömn.
  • calabalic

    Sonen började sova en gång per dag omkring 14 månader. Gjorde varken nattning eller nattsömn bättre men han var i en jobbig fas då med flera nyheter och sjukdomar, tänder m.m. Han började sova djupare omkring 16-17 mån (både dag o natt) och då blev nattsömnen bättre även om han fortfarande har ett eller flera uppvak många nätter.

  • Jemp

    Runt året. Nattsömnen blev bättre när vi slutade nattamma, vilket var lite tidigare.

  • LFF

    Runt 2 års dagen. Nattsömnen var ungefär lika (har alltid varit helt ok), däremot blev läggningarna betydligt enklare. Strax efter 3 slutade de att sova helt på dagarna.

Svar på tråden Sömn på dagen