• Nattis86

Högt järnvärde

Som rubriken lyder fick jag telefonsamtal från min barnmorska om att jag hade högt järnvärde! Är just nu i v 12 och hade tydligen ett värde på 180! ???? Nu när jag kollar runt på olika forum och ser att de som ligger runt 150 är nojiga så börjar jag bli lite orolig! Behöver jag vara det eller kommer det sjunka med tiden? ????

• Svar på tråden Högt järnvärde
  • punchrullen

Jag är verkligen ingen expert men normalt ska man väl ligga kring 120-150 (vissa ligger uppåt 160 och andra under 120 och det är OK).

Man kan ju inte säga allt för mkt med bara Hb-värdet utan att samtidigt se på övriga värden. Dock så är Hb-värdet ett värde som kan variera ganska mkt så tycker inte att du behöver vara orolig. Dom lär se till att du får kolla upp det där regelbundet!

En vanlig orsak till varför man ligger för högt är faktiskt intorkning, dvs du har för låg plasmavolym och Hb-värdet har "koncentreras". Har du haft diarré? Kräkts mkt? Kissat mycket? Om du har kissat väldigt mycket/stora mängder kan du ev. fått graviddiabetes.. MEN då ska ju dina övriga värden visa på det och din läkare/barnmorska sett detta.

• Nattis86

Har för mig att hon sa sist att alla mina andra värden såg bra ut! Är livrädd för o få diabetes!! Måste erkänna att jag är väldigt dålig på att dricka vatten så det ska jag absolut tänka mer på!

• Annelie 76

Röker du? Rökare får högt blodvärde för att motverka syrebristen från rökningen.

• Långbenopluto
    Nattis86 skrev 2017-03-30 18:37:27 följande:
    Har för mig att hon sa sist att alla mina andra värden såg bra ut! Är livrädd för o få diabetes!! Måste erkänna att jag är väldigt dålig på att dricka vatten så det ska jag absolut tänka mer på!
    Fast det har inget med diabetes att göra, det är blodet som blir tjockare pga vätskebrist och då finns det risk för blodproppar.
  • punchrullen
    Tofflans skrev 2017-03-31 07:01:52 följande:
    Fast det har inget med diabetes att göra, det är blodet som blir tjockare pga vätskebrist och då finns det risk för blodproppar.
    Kan visst vara ett tecken på diabetes, men då ska övriga värden också avspegla en diabetes (U-Glukos och P-Glukos bla).

Men i detta fall är det ju inte det då de övriga värdena var bra, vilket är jättebra!

Och som en annan kommenterade här, om man röker så kan man få en ökning av den totala hemoglobinmängden vilket ger högre Hb (kroppen motverkar syrebrist genom att tillverka fler). Samma sak om man har vistats på mkt höga höjder en längre tid (där det inte finns lika mkt syre). Nu tror jag inte att någon av dessa orsaker är fallet MEN det finns massa orsaker till ett högt Hb, eller så är det bara en dygnsvariation!
  • punchrullen

Och just det, undvik järn i tillskott och i maten du äter! Du får tänka omvänt :)

• Nattis86

Har varit rökare men slutade direkt när testet visade positivt, vilket var 2 feb!

Ringde faktiskt 1177 (jag vet,jättenojjig haha) och dom sa att det annars kunde varit att bandet runt armen hade suttit för hårt o för länge lr att det hade hänt nåt i provröret! Ska tillbax påskveckan och ta nya prover så hoppas det är lite lägre då!

När jag endå har er på tråden, får man byta barnmorska och isåfall hur går man till väga?

• Långbenopluto
    Nattis86 skrev 2017-03-31 16:33:40 följande:
    Har varit rökare men slutade direkt när testet visade positivt, vilket var 2 feb!
    Ringde faktiskt 1177 (jag vet,jättenojjig haha) och dom sa att det annars kunde varit att bandet runt armen hade suttit för hårt o för länge lr att det hade hänt nåt i provröret! Ska tillbax påskveckan och ta nya prover så hoppas det är lite lägre då!

När jag endå har er på tråden, får man byta barnmorska och isåfall hur går man till väga?
    Ja man får byta, man behöver bara säga till.
Svar på tråden Högt järnvärde