Sambo med EU-medborgare uppehållsrätt
Hej!
Min sambo är medborgare i Storbritannien och har flyttat hit till mig i Sverige.
Just nu bor hon här under sin uppehållsrätt för EU-medborgare som gäller i 6 månader om man samtidigt söker arbete, vilket är målet vi siktar mot.
Är det någon som vet hur länge man måste lämna landet efter dessa 6 månader för att få komma tillbaka igen? Givetvis hoppas vi att hon hittat jobb innan dess, men för en som inte kan svenska så bra ännu är det väldigt trögt på jobbfronten.
Jag har kollat detta med skatteverket, som har hand om uppehållsrätten, men när jag ställer denna fråga hänvisar de vidare till gränspolisen. När jag kontaktar gränspolisen vet de knappt ens att man får vara i Sverige mer än 3 månader som EU-medborgare (vilket är vanliga maxtiden för turister), och de kan inte ge svar och hänvisar mig till migrationsverket. Migrationsverket i sin tur säger att de inte har hand om uppehållsrätt över huvudtaget och att jag måste kontakta skatteverket.
Detta varvet har jag gått 3 gånger nu utan att få svar på min fråga - något irriterande. Hos migrationsverket kan man ansöka om uppehållstillstånd om man flyttar till sambo i Sverige, men den handläggningstiden är lååååååååång!
Jag har tillräckliga medel för att försörja oss båda, men enligt skatteverket måste hon kunna visa att hon har en heltäckande sjukförsäkring som gäller i minst ett år för att hon ska få vistas här med mina tillgångar som försörjning. Och en sådan försäkring existerar inte.
Jag är svensk medborgare.