• Domesticgoddess

Påskbuffe

Ska ha en påskbjudning i bufféform och har drabbats av total idétorka vad gäller lamm. Vill absolut ha någon form av lamm men kommer inte på en endaste rätt.. Det ska vara något litet, en massa munsbitar är vad jag vill bjuda på, som gärna ser snyggt ut och - såklart - smakar gott.

Någon vänlig och inspirerad själ som kan hjälpa?

• Svar på tråden Påskbuffe
  • ventilera mera

Oj, här var det tomt... men jag har några tankar iallafall. Du vill alltså ha typ plockmat med lamm?

Jag skulle tänka mig nån slags rökt lamm med tex pepparrotsfärskost eller Creme Fraiche smaksatt med pepparrot, honung, salt och peppar. Vad man lägger det på beror ju på smak. Ovanpå kan man ha tex friterade rotselleristrimlor eller liknande för lite crisp.

Eller lammstek med ben som man tillagar på syrianskt vis med tomatpuré, kryddpeppar, lagerblad, röd peppar (typ cayenne men grovmalen) och vitlök, man bryter den först runtom och låter den sen sjuda tills den faller av benet. Tänk en orientalisk variant av pulled pork. Den kan man servera i minitortilla eller annat bröd tillsammans med sallad och fetaostkräm.

Eller vanlig klassisk lammstek som man skär tunna skivor av och toppar med getostkräm, äpple och kanske rostade pinje/valnötter?

Svar på tråden Påskbuffe