• erijon

vad ska vi ha för vagn?

Glömt allt om barnvagnsdjungeln- vilken vagn ska man ha?

Jag är 156cm, sambon 191cm. Så båda måste kunna köra! Haha

Vill ha en prisvärd men inte för 15k för det känns bortkastat. Vill ha en snygg, med stora svängbara framhjul. Smidig att köra inne i stan likväl som långpromenad i skog tex.

Hade en Emmaljunga citycross med sonen. Så nöjd. Men saknade svängbara hjul fram.

Tips! Hjälp! Ös, diskutera :D

• Svar på tråden vad ska vi ha för vagn?
  • kajsaemma

Det kanske går att byta chassi till en city cross och få svängbara framhjul?
    Ska du ha en vagn med stora svängbara framhjul är det nog någon variant av Emmaljunga som gäller faktiskt, typ Viking eller super nitro

• Fröken W

Håller med, Emmaljunga är väl de som har stora svängbara framhjul.

Finns många modeller beroende på vilken storlek på vagnen ni vill ha, edge eller mondial om ni vill ha en lite större ligg- och sittdel. Viking/super viking eller nitro om ni vill ha en mindre liggdel och ergonomisk sittdel.

• erijon
    Fröken W skrev 2017-03-27 21:59:10 följande:

Håller med, Emmaljunga är väl de som har stora svängbara framhjul.

Finns många modeller beroende på vilken storlek på vagnen ni vill ha, edge eller mondial om ni vill ha en lite större ligg- och sittdel. Viking/super viking eller nitro om ni vill ha en mindre liggdel och ergonomisk sittdel.

Är faktiskt dessa jag kollat på endast. Men bara på nätet. Visste inte att edge var större?! Vill inte ha ergonomisk sittdel eftersom det innebär att vagnen inte kan användas lika länge samt att barnet ej kan sova på sidan osv.
  • Fröken W
    erijon skrev 2017-03-28 07:04:15 följande:

Är faktiskt dessa jag kollat på endast. Men bara på nätet. Visste inte att edge var större?! Vill inte ha ergonomisk sittdel eftersom det innebär att vagnen inte kan användas lika länge samt att barnet ej kan sova på sidan osv.

Nej, jag är inte heller ett fan av ergonomiska sittdelar.

Edgen har en liggdel som är betydligt större än Viking-modellerna. Vet inte om chassit är samma för alla modeller. Men som sagt liggdelen är mycket större på edgen.
  • erijon
    Fröken W skrev 2017-03-28 09:28:03 följande:
    Nej, jag är inte heller ett fan av ergonomiska sittdelar.

Edgen har en liggdel som är betydligt större än Viking-modellerna. Vet inte om chassit är samma för alla modeller. Men som sagt liggdelen är mycket större på edgen.
    Behöver man stor liggdel? Minns inte med sonen, hade en citykorg (emmaljunga citycross) och det var aldrig någpt problem. Har iochförsig kvar den. Undra om den passar på edge eller Viking chassit?
    Bytte till sittdel vid 4,5 mån. För han VÄGRADE ligga plant och vi var ute och gick massor. Tycker edge och Viking är snyggast om jag kommer ihåg rätt nu. Edge och super Nitro känns som klassiska Emmaljunga!
  • Anotherone
    erijon skrev 2017-03-28 11:42:56 följande:
    Behöver man stor liggdel? Minns inte med sonen, hade en citykorg (emmaljunga citycross) och det var aldrig någpt problem. Har iochförsig kvar den. Undra om den passar på edge eller Viking chassit?
    Bytte till sittdel vid 4,5 mån. För han VÄGRADE ligga plant och vi var ute och gick massor. Tycker edge och Viking är snyggast om jag kommer ihåg rätt nu. Edge och super Nitro känns som klassiska Emmaljunga!
    De flesta Emmaljunga sittdelar passar på de flesta chassin, även om de inte är testade på det viset. Dvs Emmaljunga får inte sälja dem så.
    Det enda är tror jag att super viking (och nån annan modell) är lite smalare så då funkar inte alla kombinationer. Men citykorgen bör definitivt passa på ett edge-chassi.

Vi älskade den City cross som vi hade till sonen så vi har köpt en likadan nu. Sen kanske vi skaffar en smidigare vagn med svängbara framhjul när den här bebisen blir äldre, vi får se.
  • Fröken W
    erijon skrev 2017-03-28 11:42:56 följande:

Det är nog en smakfråga...jag tyckte att Vikingliggdelarna såg jättesmå och trånga ut. Min dotter är 6 månader nu och trivs fortfarande toppen i liggdelen (Edge). Hon hade haft svårt att få plats i en Vikingliggdel. Vi är också ute och går väldigt mycket så det är skönt att hon gillar att ligga. Men det är väl olika från barn till barn. Bäst är nog att ta dig till en affär som säljer barnvagnar så du kan titta och jämföra och välja den som tilltalar dig mest.
  • erijon
    Fröken W skrev 2017-03-28 18:20:30 följande:
    Det är nog en smakfråga...jag tyckte att Vikingliggdelarna såg jättesmå och trånga ut. Min dotter är 6 månader nu och trivs fortfarande toppen i liggdelen (Edge). Hon hade haft svårt att få plats i en Vikingliggdel. Vi är också ute och går väldigt mycket så det är skönt att hon gillar att ligga. Men det är väl olika från barn till barn. Bäst är nog att ta dig till en affär som säljer barnvagnar så du kan titta och jämföra och välja den som tilltalar dig mest.
    Vad betalade du för din edge då? Alltså komplett med chassit, ligg& sittdel?

Ja. Vi ska kolla i butik såklart. Men tänkte vänta några veckor till. Skrev här mest för att jag var nyfiken :)
  • Fröken W
    erijon skrev 2017-03-28 19:09:05 följande:

Vad betalade du för din edge då? Alltså komplett med chassit, ligg& sittdel?

Ja. Vi ska kolla i butik såklart. Men tänkte vänta några veckor till. Skrev här mest för att jag var nyfiken :)

10.250 eller nåt sånt betalade vi. Mycket pengar men jag är sååå nöjd med vagnen. Enda minuset är väl att den tar mycket plats i bilen. Vet inte hur det blir med sittdelen sen men jag hoppas att den ska ta mindre plats då.
  • Smulpaj80

Vi köpte en Emmaljunga supernitro med outdoor chassi och citykorg liggdel. Är än så länge supernöjda! Väldigt lättkörd både i stan och på landet.

Valde supernitro över superviking då vi inte heller vill ha den ergonomiska/skålformade liggdelen. Vi vill att bebis ska kunna ligga helt rak i sittdelen när den tiden kommer.

Har även lyssnat på vänner runt omkring mig och väldigt få av deras barn tycker om den ergonomiska sittdelen så de har slutat med att de burit barnen istället, alternativt de vägrar sova i vagnen men åka vaken går bättre.

Har också läst en hel del och förstått att åsikterna går isär om de verkligen är bra med så kallad ergonomisk sittdel. Vi läste på både fördelar och nackdelar och valde till slut att inte köpa vagn med ergonomisk sittdel.

Svar på tråden vad ska vi ha för vagn?