• mimmilisa

Fråga kollega om ålder?

Jag satt med vid ett bord där en av kvinnorna började prata om ålder på kollegorna runt bordet. Hon var högljudd och ohyfsad och var helt tydligt ute efter att själv framstå i bättre dagar då hon är några år yngre än dem hon frågade. Hon vände sig till "snyggingen" i gänget och tjatade om att hon skulle uppge sin ålder, denne ville inte tvingas till det varpå tjatet fortsatte. Hela spektaklet tog nog 10 min i anspråk av nåt som skulle vara en trevlig middag. Kvinnan som blev utsatt lämnade tidigt och såg ledsen ut. Vem gjorde rätt? Jag lämnade med sur eftersmak.

• Svar på tråden Fråga kollega om ålder?
  • Badskum

Vad menar du med "vem gjorde rätt"?

Du borde kanske satt stopp för det istället för att titta på i 10 min.

• mimmilisa
    Badskum skrev 2017-03-26 16:01:39 följande:

Vad menar du med "vem gjorde rätt"?

Du borde kanske satt stopp för det istället för att titta på i 10 min.

Ja jag är en tyst person som bara brukar iaktta men visst borde sagt ifrån
  • Joo3221414

Jag förstår inte varför man ska skämmas för sin ålder? Är väl bara att säga sin riktiga ålder..

• Lena

Den enda som gjorde rätt var den som blev utsatt.

• mimmilisa
    Joo3221414 skrev 2017-03-26 16:15:44 följande:

Jag förstår inte varför man ska skämmas för sin ålder? Är väl bara att säga sin riktiga ålder..

Inte skämmas men kanske rycka det är privat precis som religion osv. Sen beror det på vad syftet är med frågan?!
  • mimmilisa
    Lena skrev 2017-03-26 16:25:34 följande:

Den enda som gjorde rätt var den som blev utsatt.

Ja det tycker jag med men hon som tjata om ålder tyckte nog inte hon gjorde nåt fel.. fast det var så oartigt och bonnigt
  • Lena

Att ställa en fråga en gång kan passera med tjata är inte okej

• äldreochklokare

hur menar du med "vem gjorde rätt"? 

• mimmilisa
    äldreochklokare skrev 2017-03-26 17:51:03 följande:

hur menar du med "vem gjorde rätt"? 

Var det rätt att reagera, bli ledsen och gå eller är det rätt att avkräva ålder i ett sånt här sammanhang.. inte så svårt = två aktörer, gjorde någon av dem rätt enligt dig?
  • Badskum

Ja i sånt fall hon som gick. Men hade ju varit vuxnare att säga till på skarpen så den som tjatade kunde förstå att det inte var okej. Men sen tycker jag också att det är konstigt att inte kunna berätta hur gammal man är.

Svar på tråden Fråga kollega om ålder?