• Jessikaa1

Min dotters mamma inlagd på psyket och jag jobbar skift.

Hej! Har fått ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Har delad vårdnad till min 12-åriga dotter och har henne varannan vecka. Jag jobbar skift så har henne den veckan jag jobbar förmiddag. Nu har hennes mamma blivit inlagd på psyket för sina psykiska problem och helt plötsligt så ska jag ha min dotter 100%. Vad göra? Hon klarar ju sig inte själv hela kvällarna när jag jobbar och det finns inget dagtids jobb att byta till på jobbet med så kort varsel i alla fall. Kan ju inte ta ut all semester för att vara hemma hos min dotter på den veckan jag ska jobba kväll. Någon som vet hur det funkar? Kan jag Vabba varannan vecka tills hennes mamma är frisk nog att ta hand om sin dotter?

• Svar på tråden Min dotters mamma inlagd på psyket och jag jobbar skift.
  • Fru Ve

Men hur sent kommer du hem då? Kan hon inte alls vara ensam på kvällen om hon är 12 år? Vabba kan du inte göra om hon inte är sjuk. Kan hon vara med dig på jobbet på kvällarna annars under en period? Beroende på vad du jobbar med såklart. Min mamma jobbade natt på sjukhus då jag var liten och det hände vid enstaka tillfällen att jag fick vara med henne och sova i personalrummet då min pappa var på arbetsresor. Annars kanske du får försöka anlita barnvakt, finns ju RUT-företag också som erbjuder barnvakt även om det är rätt dyrt. Men som sagt är hon 12 år känns det ju rimligt att hon skulle kunna klara sig ensam också om hon har mat att värma.

• Lena

Hade hon varit yngre hade du kunnat vabba. Nu är det knepigare.

• Jessikaa1

Jag är hemma klockan 23:00. Min dotter har adhd diagnos så nej hon skulle inte klara sig en hel vecka själv hemma. Det är ju mat, läxor mm. som ska fixas. Hon är dessutom extremt mörkrädd så att få henne att gå och lägga sig själv klockan 21:00 skulle inte funka.

• Lena

Prata med försäkringskassan det kan finnas möjlighet för dig att vabba iaf delar av arbetspassen

• Jessikaa1

Har pratat med min chef redan. Går kanske att lösa någon vecka men sen blir sen blir det svårare.

• pyssel
    Jessikaa1 skrev 2017-03-26 12:21:24 följande:

Har pratat med min chef redan. Går kanske att lösa någon vecka men sen blir sen blir det svårare.

Du kan genom läkarintyg från BUP få förlängd VAB. (Hur det fungerar när orsaken är skiftarbete och inte sjukdom vet jag dock inte)
    Alla hästar hemma
  • Jessikaa1

Ja jag får ringa försäkringskassan och fråga. Får ju vabba för henne i och med att hon har sin diagnos. Frågan är ju bara om jag får göra det när hon inte är sjuk och hemma från skolan!?

• Lena

Man får vabba om den som ska ta hand om barnet är sjuk.

• Dixie
    Lena skrev 2017-03-26 12:45:26 följande:

Man får vabba om den som ska ta hand om barnet är sjuk.

Även när barnet är 12??
  • Lena

Ja om det finns särskilda skäl så barnet inte kan ta hand om sig själv.

Svar på tråden Min dotters mamma inlagd på psyket och jag jobbar skift.