• Anonym (Totte)

Familjerätten - enskild vårdnad

Hej!

Efter en lång tids kamp blir jag nu tvungen att ansöka om enskild vårdnad. Är det någon som skulle vilja förklara hur det går till? Har varit i kontakt m familjerätten som säger att jag ska ringa en advokat. Gör familjerätten ingenting? Eller är det dom jag kontaktar efter att jag kontaktat advokat?

Tacksam om någon ville svara som vet.

• Svar på tråden Familjerätten - enskild vårdnad
  • Kjell2
    Anonym (Totte) skrev 2017-03-22 18:20:28 följande:

Hej!

Efter en lång tids kamp blir jag nu tvungen att ansöka om enskild vårdnad. Är det någon som skulle vilja förklara hur det går till? Har varit i kontakt m familjerätten som säger att jag ska ringa en advokat. Gör familjerätten ingenting? Eller är det dom jag kontaktar efter att jag kontaktat advokat?

Tacksam om någon ville svara som vet.

En advokat kan förklara processen och föreslå hur du ska gå vidare.
  • Anonym (Totte)

Okej. Men vore fint att få veta lite innan -om någon vet.

• Anonym (Totte)

Kanske finns någon som varit med om detta?

• Brumma

Nej, familjerätten är ju inte en instans som har ngn rätt att fatta beslut eller ge ngn vårdnad. Den är en instans som kan hjälpa föräldrar att kommunicera och komma överens.

Vill du stämma på vårdnad så får du kontakta en advokat.

Mitt råd är att du googlar familjerättsadvokat och din ort för att få fram vem du kan vända dig till.

• Anonym (Totte)

Brumma

Ok, då förstår jag. Vi är redan där och vi kommer bara sämre överens av att ha den typen av samtal.Har nu ringt och hört mig för och hittat en byrå. Har mailat dem. Hoppas få tid snarast.

Men då behöver man alltså inte kontakta familjerätten om att man vill ha ensam vårdnad?

• Anonym (Ska försöka)

Följer tråden .

Är ni överens? Vi är överens men fick ingen hjälp av familjerätten som sa att vi ska ta det genom tingsrätten

• Anonym (Totte)

Ska försöka

Vi är inte överens.

Så går ni via tingsrätten?

• Gladhannapanna

När en av er stämt den andra på vårdnaden ligger ärendet hos tingsrätten som ber familjerätten i er kommun att göra en utredning. Familjerättssocionomerna gör en utredning med barnets bästa i fokus och ger Tingsrätten ett underlag för deras beslut. Dessutom har båda föräldrarna varsin advokat som företräder dem i tingsrätten.

• Anonym (Ska försöka)
    Anonym (Totte) skrev 2017-03-22 20:51:20 följande:

Ska försöka

Vi är inte överens.

Så går ni via tingsrätten?

Om ni inte är överens så skulle jag råda er att vända er till advokat som kan föra er talan
  • Anonym (Totte)

Gladhannapanna

Ok, det låter bra. Hur mycket väger familjerättssocionomernas utredning?

• Anonym (qwerty)

Det är bara en domstol som kan ändra på vårdnaden i ert fall. Du behöver anlita en advokat och stämma pappan på vårdnaden i en domstol.

• Gladhannapanna
    Anonym (Totte) skrev 2017-03-22 21:05:31 följande:

Gladhannapanna

Ok, det låter bra. Hur mycket väger familjerättssocionomernas utredning?

Den väger rätt tungt, men det är inte alltid tingsrätten dömer som de föreslår. Jag har ingen statistik och arbetar inte med detta så jag vet inte säkert.
  • Brumma

Tänk på att om båda föräldrar yrkar på ensam vårdnad FÅR rätten inte döma till gemensam (vilket går om minst en part yrkar på det).

Det finns inga garantier att det är du som får vårdnaden, det kan bli pappan och då blir du istället av med den. Så, innan man stämmer på vårdnad måste man fundera över om det är sista utvägen.

Tänk också på att vårdnad inte har ngt med u.gånger att göra. Barnets rätt till umgänge ändras inte av vårdnaden och rätten kan döma till ensam vårdnad men växelvis boende (om ni även stämmer på boende/umgänge).

Många blandar ihop just vårdnad och umgänge och tror att umgänget/boendet kommer att hamna hos dem och ge dem bestämmanderätt om de bara har vårdnaden. Så det är också ngt som behöver tänkas igenom - vad vill du att din stämning g skall resultera i? Vid ensam vårdnad får vårdnadshavaren ensam besluta i vilken skola barnet skall gå i, skaffa pass osv. Men inte bestämma gällande umgänget. Vid gemensam vårdnad men med ett fastslaget boende och umgängesavtal behövs båda vårdnadshavarnas tillstånd till detta (skola blir dock automatiskt i den skola barnet tillhör genom sin folkbokföring) men umgänget är styrt.

Svar på tråden Familjerätten - enskild vårdnad