FY FAAAAN vad jag lider med er :( EXAKT så hade vi det med äldsta sonen!! HELA första året: 20-25 uppvak/natt. (ja varje natt, och ja man höll på att tappa förståndet) 1-2 år: 10-15 uppvak/natt. (Japp, fortfarande varje natt och fortfarande knäpp i kolan av detta.....) 2-3 år: 5-10 uppvak/natt. (Plus panikattacker där vi inte kunde röra honom för då slog han sjövilt runt sig, struntade i om han slog i oss eller väggar, var nog inte riktigt "vaken" liksom)
3 år: 1-3 uppvak (tack och lov!!! och LUGN! Ställde en vanlig säng intill vår dubbel och intill väggen och han fick då börja sova hos oss igen)
Nu är han 3½ och vaknar minst 1 gång per natt och vill komma och lägga sig hos oss, vilket han gärna får. Det bästa nu är att han är lugn när han vaknar och relativt lugn när han sover, han har också varit en sån där total vilding när han sover, sparkar, slänger runt med armar o.s.v. (har inte tyckt om närhet eller när det är trångt)
Nu har vi förvisso en hel del mer problem utöver att han tidigare sovit som en kratta (och vi med) så man är ju helt seg än, haha, men ja.....något råd vet jag inte, vi har aldrig fått hjälp av BVC eller närstående utan har fått pina oss igenom den här värdelösa skiten på egen hand. Vet inte hur vi har överlevt när man tänker tillbaka men nu sitter vi här!
Hur är han på dagarna i övrigt, verkar han nöjd? Vi har insett att inget av våra barn har något större sömnbehov, den minsta började sova 1 gång om dagen tidigt och sover max en timme nu annars går det inte att lägga han på kvällen. De brukar somna mellan halv 7-halv 8 beroende på om de varit på dagis en hel dag eller inte. Vaknar sällan senare än 05:30, förra året vaknade de ALDRIG efter 05, gärna 04:30. Spelade ingen som helst roll när vi la dom, vi provade lägga senare, och senast men icke. de skulle upp ändå. Resulterade ju givetvis bara i att de blev grinigare och grinigast :P
Kontentan av detta är väl att jag inte hade så mycket råd att ge. Och att få höra: Det är normalt, det kommer gå över, det löser sig........Känns lite som att nån kommer och pissar på en. Man vill ge en rak höger. Det känns som detta är ödet, det kommer alltid vara såhär. Givetvis är det inte så, men det känns så!
Peppande va?!! ;)
Heja heja, ni fixar detta, ni är mitt uppe i skiten nu och kommer senare inte fatta hur det gick till, hur ni klarade det, MEN DET GÖR NI!!!!!! Och be om hjälp om ni har möjlighet till det. Be om hjälp för guds skull. Även om det så bara är 1 gång varannan månad.
<3