Kräsna katter
Hej kattkunniga,
Hoppas på lite råd och input!
Mina två killar - nu nio månader, var sex när de flyttade in - har börjat bli väldigt kladdiga med maten.
Jag hade helst velat ge dem 100% barf men de totalvägrar. De ratar även Bozita, oavsett smak, men Mjau har gått bra. De har därför fått det som primärkost och lite Eukanuba i foderlabyrint då och då.
Sedan en dryg vecka ratar de dock Mjau också, både tetra och i påse, sås och gelé. De är bröder från samma kull och väldigt tighta, om den ene nosar och ratar tycks den andre utgå ifrån att det inte går att äta och smakar inte ens.
Jag provade att ge dem whiskas och de åt som små belåtna grisar..även Pussi tycks de älska. Jag är långt ifrån någon expert men har förstått att dessa inte är optimal föda för missar. Undrar nu vad som är minst dåligt ; mindre bra blötmat eller ett kvalitativt torrfoder? Funderar på om jag bara ska ge dem varsin påse morgon och kväll och låta dem äta torrfoder under dagen?
Kan tillägga att de båda är fina i hullet, kastrerade Den ene var lite rund om magen när de kom till mig men blev snabbt av med det när vi övergått till blötmat (de fick endast torrfoder innan de kom hit).
Vad tror ni, hur löser jag det på bästa sätt?