• Eddan

Olika problem någon som vet?

Hej!

Jag gör min berättelse kort.

Jag blev gravid 1a gången 1 månad efter jag slutade med p-piller detta var i våras 2016. Fick + på stickan samma dag som jag sen åkte in akut och det konstaterades att jag hade utomkvedshavandeskap. Fick operera bort min högra äggstock. Här blev jag inställd på att det var kört..

Senare ca 3 månader efter det var jag gravid igen, lagom till vårat bröllop. Allt kändes bra i början, hade en vän som också var gravid. Började i månad 2 att fundera..det kändes som att något inte stämde riktigt. Så vi åkte in till akuten då jag även börjat blöda lite. Inne på gynakuten trodde de efter min berättelse att det inta var någon fara.. men det visade sig vara så att "jag inte var gravid" utan att graviditeten avstannat i vecka 6, och min kropp trott att den varit gravid.

Steget efter detta besked blev, då jag kände mig så värdelös blev att göra en "kemisk abort" där de då gick in och rensade ut allt ur livmodern, och allt återgick till det normala.. förutom att det nu är 5 gången jag får min mens.. och sitter och gråter. Jag har haft kontakt med gyn, som säger att det ska vara lättare att bli gravid efter en skrapning.. vad är det som hänt :( jag ska boka en gyn tid så de får kolla..men är så rädd att jag aldrig kommer få bli mamma. Kan ha fått ett missfall tidigt förra månaden. Men inte säkert. Någon som känner igen sig? Någon som har upplevt en positiv graviditet efter något sådant? Någon som har tips på vad man ska kolla..eller göra?

Det känns hopplöst just nu.. och förstår inte varför det plötsligt inte går.. någon?

• Svar på tråden Olika problem någon som vet?
  • elinlinnea

Sommaren 2015 blev jag och min sambo gravida. Vi var jättelyckliga och började planera. I vecka 10isch hamnade vi nästan lite av en slump inne på akuten och gjorde ett VUL. Efter många besök bokades det en akut skrapning då det visade sig vara en ofostrig graviditet.

Jag har aldrig känt mig så lurad och ledsen. Det var ju det här vi ville.

Vi fick restriktioner om att avstå sex åtminstone en månad efter op. Min mens hann aldrig komma tillbaka innan stickan visade plus igen... det tog 3 månader från op till att vi såg ett plus. Men jag är fruktansvärt fertil också.

Så jag tror verkligen inte du behöver oroa dig. Slappna av och försök att inte tänka på det.. trots att det är betydligt lättare sagt än gjort.

Nu har jag min son, en fin, pigg och frisk kille på 10 månader. Han föddes aningen prematur men allting gick jättebra och jag försöker se det som att det inte var rätt första gången, för då hade jag ju inte fått chansen att träffa den fina lilla kille som ligger här bredvid mig just nu.

Lycka till?

• Tino

Jag beklagar missfallet. Det sägs ju att det är vanligt med missfall och att 1 av 4 graviditeter slutar i missfall. Det är nog ingen tröst, men du är i alla fall inte ensam om att få missfall.

Jag har aldrig varit gravid och vi har försökt 30 gånger ca. inkl en påbörjad IVF. Så jag vet inte mycket om missfall, men vet om att ha svårt att bli gravid och att göra utredning och behandling. Om du är över 35 år kan ni söka utredning efter 6 månaders försök efter ditt missfall. Är du under 35 år så kan ni söka utredning efter 12 månaders försök efter missfallet. Att ni inte blivit gravida efter 5 försök är helt normalt. Det är helt normalt att det tar ett år även om man är superfertil. Jag vet att det känns tufft, det tyckte jag också när vi försökt 6 månader. Det kändes som att jag aldrig skulle bli gravid och att vi försökt jättelänge, men 6 månader är inte alls länge.

Beroende på din ålder tycker jag att du kan sätta upp ett mål när det gått antingen 6 månader eller 12 månader då du ringer och bokar utredning. Satsa sedan på att ha sex 2-3 gånger i veckan (eller mer om ni vill det). Blir du inte gravid igen så vet ni när ni ska boka utredning, det kanske kan ge lite lugn? Om man får upprepade missfall, alltså 3 missfall så kan man också söka missfallsutredning. Stort lycka till med försöken! Hoppas du slipper bli ofrivilligt barnlös och tvingas göra IVF för det är fruktansvärd situation.

• UndrandeSökare
    Eddan skrev 2017-03-19 21:22:12 följande:

Hej!

Jag gör min berättelse kort.

Jag blev gravid 1a gången 1 månad efter jag slutade med p-piller detta var i våras 2016. Fick + på stickan samma dag som jag sen åkte in akut och det konstaterades att jag hade utomkvedshavandeskap. Fick operera bort min högra äggstock. Här blev jag inställd på att det var kört..

Senare ca 3 månader efter det var jag gravid igen, lagom till vårat bröllop. Allt kändes bra i början, hade en vän som också var gravid. Började i månad 2 att fundera..det kändes som att något inte stämde riktigt. Så vi åkte in till akuten då jag även börjat blöda lite. Inne på gynakuten trodde de efter min berättelse att det inta var någon fara.. men det visade sig vara så att "jag inte var gravid" utan att graviditeten avstannat i vecka 6, och min kropp trott att den varit gravid.

Steget efter detta besked blev, då jag kände mig så värdelös blev att göra en "kemisk abort" där de då gick in och rensade ut allt ur livmodern, och allt återgick till det normala.. förutom att det nu är 5 gången jag får min mens.. och sitter och gråter. Jag har haft kontakt med gyn, som säger att det ska vara lättare att bli gravid efter en skrapning.. vad är det som hänt :( jag ska boka en gyn tid så de får kolla..men är så rädd att jag aldrig kommer få bli mamma. Kan ha fått ett missfall tidigt förra månaden. Men inte säkert. Någon som känner igen sig? Någon som har upplevt en positiv graviditet efter något sådant? Någon som har tips på vad man ska kolla..eller göra?

Det känns hopplöst just nu.. och förstår inte varför det plötsligt inte går.. någon?

Hej ! Beklagar verkligen dina fertilitetsproblem. Jag vet hur det känns,
    jag har haft 5 missfall. Efter 3e missfallet kontaktade vi Landstinget
    och fick göra en missfallsutredning, som tyvärr inte visade någonting
    (eftersom de tar för få prover).

Så då vände vi oss först till Life clinic i Aten och fick en bättre utredning där som konstaterade att jag har en koagulationssjukdom som orsakar missfall samt överaktivt immunförsvar, behandlades då med Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och Intralipiddropp. Men blev missfall ändå.

Då kontaktade vi AvaRiga istället,  där vi fick göra ett Dna fragmentationstest av sperman som visade att den var för dålig, så det skulle aldrig bli något levande barn. Även spermier som ser normal ut kan ha dna skador och det får man inte veta om man inte gör ett dna fragmentations test (vilket inte görs i Sverige). Så nu kommer vi göra dubbeldonation i Riga med immunmedicinering. Har sett flera som lyckats på så sätt. Vägen blev längre än vad vi tänkt oss.

Men det jag vill säga är, att om du får 3 missfall och gör missfallsutredning och den inte visar något. Var då inte rädd att söka dig utomlands - för det är där den bästa hjälpen finns. I Sverige kan man varken göra dubbeldonation eller få hjälp med immunbehandling tyvärr. Sverige är tyvärr långt efter när det gäller fertilitet.

Fortsätt kämpa ! Hoppas det går bra för dig.
  • Eddan

Tack så jätte mycket tullen båda som svarat! :)

Även fast vi inte hålla på länge..så blir man så orolig. Och tycker det är så orättvist att vissa kvinnor ska ha det så här svårt. Men jag tackar hjärtligt för era svar. Och tänkte fylla ut med lite mer info och även en ny fråga, ni kanske inte kan svara men testar.

Jag är 23 år gammal, så visst jag har hela livet på mig. Men det är så jobbigt..att det gått två gånger rätt nära på varandra..vist det har slutat tråkigt..men nu får jag inte ett plus på stickan.. :(

Sen har jag denna månad.. fick min mens 3 dagar för tidigt. Aldrig hänt förut. Alltid regelbunden samma dag. Är inne på mensdag 5 nu, och har haft en relativt sparsam mens, mycket ljust blod "med slem" ursäkta detaljerna. Lite färskt blod också, och lite klumpar. Inte haft kraftig värk förens igår..började det. Har en kraftig värk bak i ryggslutet, som trycker fram mot tjejmagen..lite ner i benen. Känns som mensvärk men ändå inte.. jätte jobbigt och livrädd för att något är fel..vågar inte ens tänka så. Jag har tagit grav test som inte visar en tillstymmelse till plus. Vet att jag e låghormonare. Men borde synts vid detta läge. Vad tror ni? Jag är rädd att det är utomlands igen..eller att det blev ett missfall denna månad.. någon som känner igen sig?

Och tack åter igen för era berättelser, ni ger mig hopp! :)

• Eddan

Ursäkta stavfelen! Svarar från telefon!

Tack undrandesökande! Beklagar att det varit svårt för dig också! Eller är. Och tackar hjärtligt för tipset om det blir flera missfall. Jag hoppas inte det, men verkar som att jag är en av många som ska ha en svårare väg att vandra. Det trodde man inte när man började. Jag hoppas det ska gå av naturen, men är fortfarande så fundersam varför det blivit svårare efter en kemisk skrapning..allt talar emot. Men ska ha det i åtanke, och hjälp utomlands verkar absolut ta detta problem mer seriöst än här i Sverige, frågan är ju bara om man har möjligheter ekonomiskt :(

Men tack för berättelsen och förklaringen!

• Tino

Hej! Jag kan tyvärr inte hjälpa till med något klokt svar. Men kanske någon annan vet. Det enda jag kan säga är att ta ett test om några dagar. Och ringa till gyn om det inte går över.

Ja, du är ung det är ju en jättebra fördel! En nackdel när man är ung är att det kan vara svårare att få hjälp med utredning. Dvs att de ibland kan ställa krav att man ska ha försökt ännu längre, typ 2 år om man är ung. Frustrerande men handlar säkert om prioriteringar i vården. Det är frustrerande när det visar sig att det inte är så lätt att bli gravid eller behålla barnet som man trodde från början. Jag hoppas du snart är gravid igen, om du inte blir det kanske du kan sätta som mål att ringa och boka utredning efter sommaren? Om du inte blir gravid snart vill säga. :) lycka till igen!

Svar på tråden Olika problem någon som vet?