• Jolly23

kub högrisk 1:2

Jag fick högrisk på kub med första barnet (1:2, det sämsta) men en fullt frisk kom ut. Nu är det snart dags för barn nr 2. Hur har resultaten sett ut för er om det första har såpass högt? Har det ingen betydelse eller är det stor chans att få högt igen?

• Svar på tråden kub högrisk 1:2
  • Jolly23
    Vet hur det känns skrev 2017-03-20 13:35:40 följande:

Rekommenderar nipt test istället för kub

Erbjuds inte i vårt landsting, får alltså betala ca 10000 själva isåfall. Men överväger att göra det om kubtestet visar på dåligt resultat
  • Frögurka

Kub me femte barnet gav 1:2 på alla tre trisomier. Dom sa redan då att dom bara på ultraljudet såg tydöigt att de var ett mkt sjukt barn så egentligen fick ja svaret redan då. Gjorde moderkaksprov för att få bekräftat vilken trisomi de handlade om. Fick veta att de var en flicka me T18, avbröt i 13+5.
    Prick 1 år senare med nästa barn blev jag erbjuden nipt istället för kub, svaret var en frisk pojke. Eftersom ja aldrig gjorde kun så fick ju heller inget "riktigt" resultat.

De ja ville säga är bara att de fick bättre med nästa.

• Jolly23
    Frögurka skrev 2017-03-22 09:18:11 följande:

Kub me femte barnet gav 1:2 på alla tre trisomier. Dom sa redan då att dom bara på ultraljudet såg tydöigt att de var ett mkt sjukt barn så egentligen fick ja svaret redan då. Gjorde moderkaksprov för att få bekräftat vilken trisomi de handlade om. Fick veta att de var en flicka me T18, avbröt i 13+5.
    Prick 1 år senare med nästa barn blev jag erbjuden nipt istället för kub, svaret var en frisk pojke. Eftersom ja aldrig gjorde kun så fick ju heller inget "riktigt" resultat.

De ja ville säga är bara att de fick bättre med nästa.

Tack för svar! Vill också göra kub efter våran förra gång då vi fick 1:2. Tyvärr gör dom inte detta i vårt landsting så man får bekosta det själv .
  • DevilsDaughter
    Jolly23 skrev 2017-03-20 13:52:01 följande:
    Erbjuds inte i vårt landsting, får alltså betala ca 10000 själva isåfall. Men överväger att göra det om kubtestet visar på dåligt resultat
    Kostar ca 7000 i Linköping (Crocus) har jag för mig.. Jag gjorde mitt där.
  • Snuttis2

Vad jag finns det inget som säger att du får liknande resultat med nästa barn? Din enda nackdel är väl att din ålderssiffra kan ha försämrats något. Men du kan ju få bättre resultat på nackspalt eller blodprov i övrigt!

Jag hade nog gjort kub igen och vid dåliga värden bett om ett nipt test , vissa landsting har det numera som standard om värdena hamnar inom vissa parametrar!

• Jolly23
    Snuttis2 skrev 2017-04-02 19:36:31 följande:

Vad jag finns det inget som säger att du får liknande resultat med nästa barn? Din enda nackdel är väl att din ålderssiffra kan ha försämrats något. Men du kan ju få bättre resultat på nackspalt eller blodprov i övrigt!

Jag hade nog gjort kub igen och vid dåliga värden bett om ett nipt test , vissa landsting har det numera som standard om värdena hamnar inom vissa parametrar!

Tack för svar!
    Kub är gjort och med facit i hand så behöver det inte betyda dåliga siffror igen.
    För 4 år sen fick jag 1:2 (men en frisk kille) denna gång 1:20 000 Samt 1:16000. Så det var lite skillnad. Skönt att slippa detta denna gång!
Svar på tråden kub högrisk 1:2