• nokitus

Möglig möbel

Hej. Jag köpte igår ett skåp på ett loppis, jag frågade säljaren om det har mögel på sig, absolut inte svarade hon, jag kollade så gott det gick, det var lite taskigt ljus och så, men det såg bra ut. När jag kom hem och synade det under ordentligt ljus såg jag mögelprickar lite här och var, jag hörde av mig till säljaren som sa att jag fick skylla mig själv som inte såg dom, och att det är jag som köpare som bär ansvaret. Jag sa åt henne att man inte får ljuga som säljare, men det fick jag inget svar på. Hon visste tydligen att skåpet var mögligt men ljög åt mig. Har jag någon rätt att få mina pengar tillbaka eller är det kört?

• Svar på tråden Möglig möbel
  • Anitas Antikbod

Nu är jag förvisso inte lagkunnig men jag tror att du måste BEVISA att köparen visste om möglet och dessutom förklara varför undersökningsplikten inte gäller dig....

Säljaren har ingen plikt att stå med starka lampor åt dig

• nokitus
    Anitas Antikbod skrev 2017-03-19 20:08:49 följande:

Nu är jag förvisso inte lagkunnig men jag tror att du måste BEVISA att köparen visste om möglet och dessutom förklara varför undersökningsplikten inte gäller dig....

Säljaren har ingen plikt att stå med starka lampor åt dig

Så även om hon har erkänt att hon ljög åt mej via mail, så kan jag inget göra för jag borde ha upptäckt det själv?? Nej fy, jag tänker aldrig mera handla på loppis! Att människor kan vara så elaka!

Tack för svar i alla fall.
  • bastardized

Tycker att säljaren här kunde vara snäll och låta köpet gå tillbaka, sådant ger gott anseende.

Generellt sett får man nog vara mycket försiktigt med vad man köper begagnat, prylar är bara nya en gång. 

• Anonym (HA)

I såna här fall tar jag med min kompis från HA, det löser alltid problemet snabbt.

Svar på tråden Möglig möbel