• Jerkerja

Ihållande paniksymtom

Hej, har haft panikångest ett bra tag nu men har fått Sertralin för besvären. Har inte känt av något symptom från panikångesten på väldigt länge tills igår då jag i fick en rejäl ångestattack (som jag tror att det var). Började med att jag var på väg hem och började känna att jag inte kunde få in någon luft i lungorna och där efter fick jag en rejäl panikattack. Det pirrade/domnade till i både händer,fötter och magen och jag visste inte vart jag skulle ta vägen då jag inte fick någon luft. Kom sedan hem och det lugnade ner sig lite men har fortfarande sen igår haft svårt att andas till och från. Besökte vårdcentralen idag för att jag tycker det är så obehagligt, de mätte mitt syr upptag, blodtryck samt lyssnade på lungorna och allt verkade vara bra. Hade 99 av 100 på syr upptaget. De trodde att det kunde beror på en panikångestattack. Fick utskrivet en dosa som jag kan andas igenom för att vidga mina luftvägar så jag kan andas bättre. Det hjälper väl okej. 

Så jag undrar i fall om någon annan har upplevt samma besvär att det känns som att man inte får i sig tillräckligt med luft i över ett dygn efter en panikattack? Som sagt det är värre vissa stunder och lugnare andra stunder men generellt så känns det obehagligt konstant.

Eller ska jag vara orolig för annat?  Tack för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-17 21:57
    Kan tillägga att jag har varit orolig ett par dagar nu innan detta hände samt att jag inte sovit så bra på detta. Så kanske fick detta på grund av det ?
  • Svar på tråden Ihållande paniksymtom
  • Fringe

Jag har aldrig fått den typen av panikattack att jag fått så svårt att andas. Men efter jag haft en panikattack så sitter symptomen och känslan i i ungefär ett dygn för mig. Till exempel väldigt hög puls. Det är som om att kroppen stannar kvar och inte riktigt kan släppa taget.

• ExitSong

Jag känner igen det, men jag tolkar det som att jag har "globuskänsla", klumpkänsla i halsen och dessutom andas grunt pga stressen. Då sväljer jag mycket luft också o det känns som andningen liksom inte sker omedvetet på samma sätt som annars. Om det pirrar i armar o ben o läpparna beror det ju på att man hyperventilerar, det brukar jag göra då, o det triggar stressen ännu mer o leder ofta till en panikattack.

Skönt att det inte var något galet. Kroppen spelar teater för dig på det sätt den vet att den skrämmer dig mest, det förklarade en läkare för mig.

Svar på tråden Ihållande paniksymtom