Vilket namn??
Vad tycker ni??
Miriam
Mirjam
Mariam
Marian
Marion
Finns säkert en miljon stavningar till men jag har redan nu svårt att bestämma mig!!!
Vad tycker ni??
Miriam
Mirjam
Mariam
Marian
Marion
Finns säkert en miljon stavningar till men jag har redan nu svårt att bestämma mig!!!
Miriam gillar jag bäst.
Miriam gillar jag.
Miriam. Superfint namn!
Miriam och Mariam är ju inte samma namn, men röstar på Mariam!
Tack för svaren hittills!!!! Ja Miriam är jättefint, gillar de andra jättemycket också det är därför det är svååårt
Det kanske är så att namnen inte är relaterade till varandra men jag gillar hur allihop låter och de liknar varandra! Vad tycker ni om varje namn?? Är det något som är värre än de andra eller fungerar alla bra??
Tack igen!!!!
Min dotter på 3 år har en bästis på förskolan som heter Mariama. Det är också fint!
Det kanske är så att namnen inte är relaterade till varandra men jag gillar hur allihop låter och de liknar varandra! Vad tycker ni om varje namn??
Hmmm... reder ut namnen lite, eftersom jag tycker sånt är kul
Miriam - originalversionen (hebreiska) varianten av Maria.
Mirjam - tyska stavningsvarianten av Miriam
Mariam - grekisk variant av Miriam
Marian - engelsk variant av Marion. Spekuleras även vara en sammansatt variant av Mary-Anne, men beläggen för det är svaga.
Marion - franskt, medeltida diminutiv av Maria
Marion och Marian har även använts som pojknamn, ffa i frankrike.
Det finns säkert mer att säga i ämnet, men jag skrev ju faktiskt "reder ut lite". =P
VIlket tycker jag bäst om? Miriam.
Miriam och Mariam är ju inte samma namn, men röstar på Mariam!
Jag skulle undvika Marian, eftersom det också kan vara ett manligt namn (i Polen). Och om det ska vara Miriam, då bör man väl ha den stavningen. Mariam är väl persiskt - kanske onödigt exotiskt. Marion är väl okej, och lite originell här i Sverige. I Tyskland är det inte alls ovanligt.
Mariam, Marion och Marian är andra namn och inga som faller mig i smaken. Miriam/Mirjam är ett underbart vackert och bra namn, en riktig favvo hos mig! I Sverige föredrar jag nog att stava med j.
Vad jag tycker om de andra namnen då:
Marian - gillar inte, jag tänker på en östeuropeisk smågangster.
Marion - gillar inte, tänker på en grinig rökhostande kärring i 60-årsåldern.
Mariam - Vackert, men när jag ställer det mot Mirjam så bleknar det.
Miriam om jag måste välja mellan dom. Fast egentligen föredrar jag de vanliga formerna av namne, Maria och Marie: Miriam är för judiskt om man inte är judinna.
Min sambo har bestämt sig för att han gillar Marian/Marion bäst, så det är dom vi står med nu, jag älskar dessutom Robin Hood - associationen så det har jag inget emot.
Tack för er hjälp, förhoppningsvis blir dottern inte en gangster eller en grinig kärring!