• Anonym (mamma)

Vilket namn??

Vad tycker ni?? 

Miriam
    Mirjam
    Mariam
    Marian
    Marion

Finns säkert en miljon stavningar till men jag har redan nu svårt att bestämma mig!!!

• Svar på tråden Vilket namn??
  • Carambolan

Miriam gillar jag bäst.

• Anonym (Mariam)

Miriam och Mariam är ju inte samma namn, men röstar på Mariam!

• Anonym (mamma)

Tack för svaren hittills!!!! Ja Miriam är jättefint, gillar de andra jättemycket också det är därför det är svååårt Glad

Det kanske är så att namnen inte är relaterade till varandra men jag gillar hur allihop låter och de liknar varandra! Vad tycker ni om varje namn?? Är det något som är värre än de andra eller fungerar alla bra??

Tack igen!!!!

• Anonym (Elin)

Min dotter på 3 år har en bästis på förskolan som heter Mariama. Det är också fint!

• Anonym (mamma)
    Anonym (Elin) skrev 2017-03-17 14:40:18 följande:
    Min dotter på 3 år har en bästis på förskolan som heter Mariama. Det är också fint!
    Oj det namnet har jag aldrig hört förut! Liknar, Mariana Glad 
  • Carambolan
    Anonym (mamma) skrev 2017-03-17 14:36:40 följande:

Det kanske är så att namnen inte är relaterade till varandra men jag gillar hur allihop låter och de liknar varandra! Vad tycker ni om varje namn??

Miriam/Mirjam får mig att tänka på Moses i vassen och gamla testamentet, medan Mariam ju klingar lite mer muslimskt. Marian/Marion får mig istället att tänka på Robin Hood-legenderna. Även om de inte är relaterade till varandra är ju alla starkt kopplade till religion och saga så jag skulle väga in vilka associationer du gillar bäst :)
  • Anonym (mamma)
    Carambolan skrev 2017-03-17 14:59:38 följande:
    Miriam/Mirjam får mig att tänka på Moses i vassen och gamla testamentet, medan Mariam ju klingar lite mer muslimskt. Marian/Marion får mig istället att tänka på Robin Hood-legenderna. Även om de inte är relaterade till varandra är ju alla starkt kopplade till religion och saga så jag skulle väga in vilka associationer du gillar bäst :)
    Hmmm jag är inte speciellt bra på religion-namn (eller vad man ska kalla det) så tack för informationen!! Har faktiskt inte tänkt på det alls. Jag är väl lite mer förtjust i sagan om Robin Hood än religösa associationer, Robin Hood är ju underbart, men jag tycker fortfarande alla namn är vackra!
  • Aniiee

Hmmm... reder ut namnen lite, eftersom jag tycker sånt är kul

Miriam - originalversionen (hebreiska) varianten av Maria.
    Mirjam - tyska stavningsvarianten av Miriam
    Mariam - grekisk variant av Miriam
    Marian - engelsk variant av Marion. Spekuleras även vara en sammansatt variant av Mary-Anne, men beläggen för det är svaga.
    Marion - franskt, medeltida diminutiv av Maria

Marion och Marian har även använts som pojknamn, ffa i frankrike.

Det finns säkert mer att säga i ämnet, men jag skrev ju faktiskt "reder ut lite". =P

VIlket tycker jag bäst om? Miriam.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Aniiee
    Anonym (Mariam) skrev 2017-03-17 14:10:35 följande:

Miriam och Mariam är ju inte samma namn, men röstar på Mariam!

Jo, de är de. Eller, beror påvad man menar med "samma namn"....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anonym (mamma)
    Aniiee skrev 2017-03-17 16:09:36 följande:
    Hmmm... reder ut namnen lite, eftersom jag tycker sånt är kul

Miriam - originalversionen (hebreiska) varianten av Maria.
    Mirjam - tyska stavningsvarianten av Miriam
    Mariam - grekisk variant av Miriam
    Marian - engelsk variant av Marion. Spekuleras även vara en sammansatt variant av Mary-Anne, men beläggen för det är svaga.
    Marion - franskt, medeltida diminutiv av Maria

Marion och Marian har även använts som pojknamn, ffa i frankrike.

Det finns säkert mer att säga i ämnet, men jag skrev ju faktiskt "reder ut lite". =P

VIlket tycker jag bäst om? Miriam.
    Tack så mycket för din lilla utredning!! Glad 

Miriam verkar vara populärast, själv så är jag fortfarande ganska jämn mellan namnen, eller ja kanske att Mariam ligger snäppet längre ner i "älska-listan" än de andra, det är något med M:et i slutet som låter underligt när namnet börjar på Ma. Haha!

Miriam är ju väldigt vackert, det kanske blir det? Får tänka lite mera! Just nu kan jag dock inte sluta tänka på Robin Hood och Marian/Marion! Var ju en väldigt trevlig association.
  • AndreaBD

Jag skulle undvika Marian, eftersom det också kan vara ett manligt namn (i Polen). Och om det ska vara Miriam, då bör man väl ha den stavningen. Mariam är väl persiskt - kanske onödigt exotiskt. Marion är väl okej, och lite originell här i Sverige. I Tyskland är det inte alls ovanligt.

• Anonym (mamma)
    AndreaBD skrev 2017-03-17 17:16:55 följande:
    Jag skulle undvika Marian, eftersom det också kan vara ett manligt namn (i Polen). Och om det ska vara Miriam, då bör man väl ha den stavningen. Mariam är väl persiskt - kanske onödigt exotiskt. Marion är väl okej, och lite originell här i Sverige. I Tyskland är det inte alls ovanligt.
    Jag har inget direkt intresse av Polen och kommer nog aldrig åka dit, så jag ser inte varför det skulle vara så negativt vad det är för dom, för mig är det främst ett flicknamn :) Marion kanske är lite mer vanligt, lite lättare i Sverige än vad Marian är.

Tack för svaret! :)
  • fluu

Mariam, Marion och Marian är andra namn och inga som faller mig i smaken. Miriam/Mirjam är ett underbart vackert och bra namn, en riktig favvo hos mig! I Sverige föredrar jag nog att stava med j.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Vad jag tycker om de andra namnen då:

Marian - gillar inte, jag tänker på en östeuropeisk smågangster.
    Marion - gillar inte, tänker på en grinig rökhostande kärring i 60-årsåldern.
    Mariam - Vackert, men när jag ställer det mot Mirjam så bleknar det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Miriam är vackrast)

Miriam om jag måste välja mellan dom. Fast egentligen föredrar jag de vanliga formerna av namne, Maria och Marie: Miriam är för judiskt om man inte är judinna.

• Anonym (mamma)

Min sambo har bestämt sig för att han gillar Marian/Marion bäst, så det är dom vi står med nu, jag älskar dessutom Robin Hood - associationen så det har jag inget emot.

Tack för er hjälp, förhoppningsvis blir dottern inte en gangster eller en grinig kärring!

Svar på tråden Vilket namn??