• wildflowers

Resa bort 1 vecka utan barn?!

Hej!

Jag funderar på att resa bort och lämna min 19 månaders hemma med sin pappa. Jag har varit hemma hela föräldrarledigheten och hen går inte på förskola än...tänker att jag gärna behöver lite semester och ladda om innan det börjar hända lite annat (jobbstart osv)

Har läst lite om detta, just att små barn inte har samma tidsuppfattning och att en vecka är ganska lång tid. De kan känna sig övergivna/anknytningen kan påverkas?!

Vad tror ni, erfarenheter/tankar?

• Svar på tråden Resa bort 1 vecka utan barn?!
  • Lena

Börja gradvis med att vänja in pappan. Efter semestern kan vara en bra period.

• zemer

Beror väl på vilken anknytning barnet har med pappan. När mitt första barn var 9 månader så åkte vi iväg i 19 dagar utan pappan. Hon var lite blyg och tveksam när dom träffades igen, men det tog bara 1/2 dag sen var det som vanligt igen. Andra barnet var 11 månader när vi åkte iväg utan pappan i 10 dagar. På henne märktes det inte ens att dom vart isär. Hon skratta och kasta sig i famnen på honom så fort dom sågs. Stora tjejen var 2,5 år när hon var ifrån mig i 3 veckor. Inga som helst problem.

Så jag skulle säga att det beror på barnet och barnets anknytning med er. Men jag tror inte att det är skadligt att åka bort 1 vecka om du lämnar barnet med pappan. Då antar jag att pappan umgås mycket med barnet i vanliga fall utöver jobb.

• Brumma

Jag reste en vecka med storebror när lillebror var 24 månader ca. Visserligen fem månader äldre än din men ganska nära :)

JAG saknade honom massor (men njöt i fulla drag av att få ha storebror själv) men han hade inga problem med det. Han och pappan fick rå om varandra och pappan tyckte den veckan var supermysig. Vi skypade varje dag men det går ju att känna av vad barnet mår bra av (en del barn saknar mer när de blir påminda).

Jag har även under barnens första år ofta varit borta några nätter med barnen så att de inte träffat pappan på tre/fyra dagar. Det har gått bra :)

• wildflowers

Jag har åkt bort en helg själv då och då och det har funkat fint. Har även kunnat lämna mkt för att jobba halvdagar, träning/shopping och annat under dagarna. Men såklart inget så långt som en vecka.

Samtidigt som jag vill åka till lite sol och bad så tänker jag om jag kommer känna stor saknad och inte kunna njuta fullt ut.

Svar på tråden Resa bort 1 vecka utan barn?!