• SaandraL

Min son vägrar äta eller dricka!

Min son har varit sjuk med 40 grader i över en vecka, trots flera besök till VC så har de skickat hem oss med att det är ett vanligt förkylningsvirus. I lördags hade han 40.8 så då ringde jag 1177 som sa att vi skulle tvinga i honom vätska genom spruta i munnen. Detta är inte populärt hos sonen, det blir bråk varje gång. Han bara slänger sig bak och skriker hysterisk så fort jag kommer med vattenmuggen eller sprutan. Igår fick jag nog och åkte in till barnakuten där det visade att han hade hög sänka och lunginflammation. Idag är första dagen han är feberfri men han VÄGRAR ÄTA OCH DRICKA hur mycket vi försöker lirka. Vad kan vi göra för att få honom att börja dricka och äta igen? tips?

• Svar på tråden Min son vägrar äta eller dricka!
  • SaandraL
    Lena skrev 2017-03-14 19:25:09 följande:

Är det inget han vill ha? Glass? Läsk?

Nej han vägrar glass. Han också provat nyponsoppa, saft, vatten, ja allt. 
  • SaandraL
    Maddi skrev 2017-03-14 19:27:01 följande:

Duger inte ens glass, godis eller saft?

Nej ingenting, har provat allt de. Han är 1 år och 3 månader och han brukar vara stans matvrak.
  • Anonym (Qwerty)

Provat att ge honom valet att bli sondmatad eller att äta själv?

• SaandraL
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-03-14 19:30:14 följande:

Provat att ge honom valet att bli sondmatad eller att äta själv?

Han är 1 år och 3 månader, han förstår inte. Han provat att mata honom men han slänger bak huvudet så tror inte det är någon bra metod. Har ikväll suttit med honom och uppmuntrat att det är gott, då även jag åt.
  • Anonym (Anything goes)

När min dotter var i den åldern hade hon influensa och öroninflammation samtidigt, och så fort öroninflammationen var under kontroll fick hon magsjuka.
    Efter det fick jag tipset från BVC att hon själv skulle få mosa sirapskakor i mortel och peta i sig så mycket hon ville. Hon hade knappt fått något med socker i innan, så jag var inte helt övertygad men sockret och fettet i kakorna gav henne den energi hon behövde för att kunna börja äta.

• Anonym (Qwerty)
    SaandraL skrev 2017-03-14 19:31:49 följande:

Han är 1 år och 3 månader, han förstår inte. Han provat att mata honom men han slänger bak huvudet så tror inte det är någon bra metod. Har ikväll suttit med honom och uppmuntrat att det är gott, då även jag åt.

Det gör han visst, bara man förklarar på en ettårings nivå. Han förstår väl konceptet doktor, sjukhus och död?
  • Anonym (Anything goes)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-03-14 19:34:03 följande:
    Det gör han visst, bara man förklarar på en ettårings nivå. Han förstår väl konceptet doktor, sjukhus och död?
    Allvarligt?
    Ettåringar förstår inte konceptet död, och de flesta ettåringar ser positivt på doktor och sjukhus då föräldrar tenderar att försöka få telningarna att se det som något roligt.
  • Maddi

Har ni provat sätta honom framför tvn och knäppt på barnprogram och haft skålar framför honom med olika frästelser? Även att ha ätbart framme så han når och kan ta under dagen?

Ser han att de är saft i, dvs att de syns att de är en annan färg än vatten och mjölk?

Svar på tråden Min son vägrar äta eller dricka!