• Anonym (Ulla)

Tradera -Köparen hämtade inte ut paketet, ska jag sälja igen?

För några veckor sedan sålde jag en sak på tradera som jag fick drygt 600 kr för.
    Köparen var svår att få tag på och när den var en dag sen med betalning så "hotade" jag med dåligt omdöme. Då betalade köparen och bad om ursäkt att den var sen. 
    Allt ok. Jag postade och meddelade detta men fick inget svar. (helt ok)

Idag kom paketet tillbaka då köparen aldrig hämtat ut det hos sitt ombud.

Vad hade ni gjort`?
    Försöka få tag i köparen och erbjuda er att posta igen om denne betalar nytt porto.
    Eller bara lägga ut saken på tradera igen?

Har nog inte samvete att inte maila och kolla men har god lust då köparen både är svår att få tag på och jag gärna vill ha mer pengar förstås..

• Svar på tråden Tradera -Köparen hämtade inte ut paketet, ska jag sälja igen?
  • littlepixiegrl
    Anonym (Ulla) skrev 2017-03-14 19:01:04 följande:

För några veckor sedan sålde jag en sak på tradera som jag fick drygt 600 kr för.
    Köparen var svår att få tag på och när den var en dag sen med betalning så "hotade" jag med dåligt omdöme. Då betalade köparen och bad om ursäkt att den var sen. 
    Allt ok. Jag postade och meddelade detta men fick inget svar. (helt ok)

Idag kom paketet tillbaka då köparen aldrig hämtat ut det hos sitt ombud.

Vad hade ni gjort`?
    Försöka få tag i köparen och erbjuda er att posta igen om denne betalar nytt porto.
    Eller bara lägga ut saken på tradera igen?

Har nog inte samvete att inte maila och kolla men har god lust då köparen både är svår att få tag på och jag gärna vill ha mer pengar förstås..

Du menar att du skulle sälja vara igen, men ändå behålla första köparens pengar? Tänk om köparen eller någon närstående ligger på sjukhus eller något annat allvarligt har hänt så att hen inte hade koll på paketet? Tänk om hen aldrig fick någon avi?
    Nä, du får nog försöka få tag i köparen iaf och antingen skicka igen mot ny fraktkostnad, eller betala tillbaka pengarna ev minus en summa för bensin och besväret att åka och hämta paketet.
  • Almina

Jag skulle maila köparen och ange ett datum för när du ska ha betalningen för den nya frakten om du ska skicka det igen, och att du annars lägger upp den på nytt för försäljning. Då ger du köparen en chans, men inte hur länge som helst...

• Anonym (Ulla)
    littlepixiegrl skrev 2017-03-14 19:09:02 följande:
    Du menar att du skulle sälja vara igen, men ändå behålla första köparens pengar? Tänk om köparen eller någon närstående ligger på sjukhus eller något annat allvarligt har hänt så att hen inte hade koll på paketet? Tänk om hen aldrig fick någon avi?
    Nä, du får nog försöka få tag i köparen iaf och antingen skicka igen mot ny fraktkostnad, eller betala tillbaka pengarna ev minus en summa för bensin och besväret att åka och hämta paketet.
    Ja nåt allvarligt kan ju ha hänt. Om köparen aldrig fick avin så borde den ju kontaktat mig för länge sen och undrat om jag postat..
    Almina skrev 2017-03-14 19:37:28 följande:

Jag skulle maila köparen och ange ett datum för när du ska ha betalningen för den nya frakten om du ska skicka det igen, och att du annars lägger upp den på nytt för försäljning. Då ger du köparen en chans, men inte hur länge som helst...

Ja det låter ju vettigt!
  • Anonym (Hör av dig.)

Du mailar köparen. Ev skickar sms och berättar att du fått tillbaka paketet och om hen inte vill ha det kommer du lägga upp det för försäljning igen. Ge köparen 3 dagar att höra av sig därefter lägger du upp det igen.

• Anonym (Hör av dig.)

Som sagt något kan ju ha hänt köparen. He honom/henne en vecka då istället.

Svar på tråden Tradera -Köparen hämtade inte ut paketet, ska jag sälja igen?