Mimmilill skrev 2017-03-14 10:04:58 följande:
Jag och min man har sedan tidigare barn tillsammans, men de är båda två i övre tonåren nu. Vi längtar efter att få ännu ett barn, men jag kommer att vara typ 41-42 när barnet föds (om vi lyckas de närmaste månaderna). Som ung blev jag gravid direkt, men frågan är hur oddsen är nu? Är det ens någon idé att försöka? Jag har fortfarande regelbunden mens, men man funderar ju... Något fler par som haft samma längtan som vi - och lyckats?
Jag vet flera som inte haft problem att föda barn vid 42. Min mamma bland annat. Och två systrar, samt några till. Dessutom helt utan hjälp av klinik. Men sedan finns de som haft problem såklart. Så det är nog högst individuellt. Själv är jag 42 nu och försöker få mitt första barn. Har ännu inte försökt så länge så jag vet inte hur det kommer att sluta. Önskar såklart att jag hade kunnat börja försöka mycket tidigare, men ibland blir inte livet som man hoppats...
Det sägs att efter 43 är chansen att bli befruktad typ 1%. Och efter 40 bara 5 %. Men jag lever i hoppet om att jag är mer fertil än så