• Anonym (Peter)

[email protected]

Jag är en man med två barn och har en sambo sedan fyra år tillbaka. Jag har under barnens tid arbetat mindre för att kunna följa med dem på deras aktiviteter och sporter, därav tjänat mindre. Mellan 10-15000 mindre än min sambo - innan skatt. Jag äger boendet vi alla bor i.

Hon har alltid varit mån om att hon inte ska betala för mina barn och att vi ska ha separat ekonomi. Den köper jag. Hon har även påtryckt att om vi någonsin skulle få gemensamt barn så vill hon ha separat för hon vill verkligen inte betala för mina barn, då hon var den som tjänade mer. Fortsatt, så köper jag det.

Nu sedan 11 månader tillbaka så har mitt företag gått riktigt bra. Äntligen börjar vinsten öka och jag har insett att jag kan plocka ut löner uppåt 30 000 mer än henne (innan skatt). Eftersom att barnen är lite äldre kan de sköta aktiviteterna själva och jag lägger det fokuset på jobbet istället.

Nu vill hon plötsligt ha gemensam ekonomi och jag kan inte hjälpa att motsätta mig det då det känns som att hon utnyttjar mig. Jag är med på att bjuda till ibland men just när hon varit så på kronan att ha separat när hon "förlorade" på gemensamt så har jag bara ingen lust att ge henne alla dessa pengar nu. Detta har orsakat oändliga bråk och hon tycker att vi plötsligt inte är familj sålänge man inte delar på allt men så var det ju inte för 11 månader sedan? Någon som har tips på hur jag kan tackla denna situationen för jag börjar bli less på allt bråk att jag är rädd att detta inte kommer hålla om det fortsätter såhär?

• Svar på tråden [email protected]
  • Anonym (q)

Det är väl bara att hänvisa till er historik? "Du ville absolut inte bidra till mina barn, därför separat ekonomi. Helt ok, men jag vill fortsätta ha separat ekonomi även nu"

om det blir en separation pga detta så visar hon ju vad hon gör för, och det kanske inte är någon förlust? Förhoppningsvis taggar hon ner. ta med henne på familjerådgivning om det inte blir bättre.

Hon måste ju kunna inse att jämförelsen bakåt blir till hennes nackdel. Fortsätter hon tjura och tycka du är dum, är hon bara enfaldig.  

• Anonym (Peter)
    Anonym (q) skrev 2017-03-13 18:11:01 följande:

Det är väl bara att hänvisa till er historik? "Du ville absolut inte bidra till mina barn, därför separat ekonomi. Helt ok, men jag vill fortsätta ha separat ekonomi även nu"

om det blir en separation pga detta så visar hon ju vad hon gör för, och det kanske inte är någon förlust? Förhoppningsvis taggar hon ner. ta med henne på familjerådgivning om det inte blir bättre.

Hon måste ju kunna inse att jämförelsen bakåt blir till hennes nackdel. Fortsätter hon tjura och tycka du är dum, är hon bara enfaldig.  

Trodde aldrig vi skulle hamna på familjerådgivning men det kan ju vara ett alternativ faktiskt. Kanske är det vad som behövs.
  • Anonym (q)
    Kdkwowow skrev 2017-03-13 18:09:29 följande:

En golddigger Peter. Finns der gottom här !

vadå här? 
  • Anonym (q)

Sen kan du ställa henne frågan om hon nu anser att man bara är en "riktig familj" om man har gemensam ekonomi, varför det var ok att inte vara en "riktig familj" tidigare? 

• Anonym (Två sidor av ett mynt)

Tjena. Kan verkligen förstå att hon ville ha separat ekonomi pga att hon inte vill betala för dina barn. Fast jag skulle uttrycka det mer såhär: hon anser inte att det faktum att du har barn ska innebära något negativt för henne ur en ekonomisk synvinkel (vilket är förståeligt, det var ju inte hon som valde att skaffa dessa två barn). Nu tjänar du mycket mer och gemensam ekonomi med dig skulle därför i nuläget inte innebära något negativt för henne ur en ekonomisk synvinkel (trots att du fortfarande har två barn). Så nu förespråkar hon gemensam ekonomi. Den stora frågan för mig är: Om du inte hade haft två barn sedan tidigare, hade hon kunnat tänka sig att ha gemensam ekonomi med dig under tiden då du tjänade betydligt mindre än henne? För enligt mig är det ju lite det hon efterfrågar att du ska ställa upp på nu, att ha gemensam ekonomi med henne som inte har några barn sedan innan. Om svaret från henne är "ja", att hon hade kunnat ställa upp på gemensam ekonomi tidigare om det inte var för att du har två barn sen innan, så visst, då kan väl gemensam ekonomi vara på sin plats nu. Men om hennes svar är "nej", dvs att hon inte hade kunnat ställa upp på gemensam ekonomi tidigare oavsett om du har barn från tidigare eller inte så ja.. då är det väl ganska så solklart att hon får stå sitt kasst nu. Du känner henne bäst så du vet nog bäst själv vad hennes svar på den frågan skulle bli.

• Illusioner74

Jag tycker att du ska gå med på gemensam ekonomi och jag tycker absolut inte att du har tillräckliga skäl att känna dig utnyttjad. Du valde självmant att gå ner i arbetstid och tjäna mindre pengar under tiden då dina barn var yngre. Detta var något du gjorde för dina barns skull och för din egen skull. Det var inget du gjorde för din sambos skull. Så att hon inte ville ha gemensam ekonomi med dig tidigare förstår jag till fullo. Men hon måste ju verkligen älska dig med tanke på att hon vill vara tillsammans med dig och till och med vara sambo med dig trots det faktum att du har två barn som hon måste bo under samma tak som. Jag menar hon hade ju kunnat välja en mer okomplicerad man utan två barn i släptåg, men ändå har hon valt dig.

Nu jobbar du mer och du tjänar även mer så nu tycker hon att ni ska ha gemensam ekonomi, vilket jag faktiskt tycker låter rimligt. Du kan inte jämföra den situationen som var innan med den situationen som är nu. Det finns en väsentlig och helt avgörande skillnad mellan de två situationerna och det är att du har två barn sedan innan. Hon har inte det! Så gemensam ekonomi med henne innebär inte att du måste sörja för ungar som inte är dina egna (vilket hon hade behövt göra om hon hade haft gemensam ekonomi med dig tidigare). Så jag tycker definitivt att du ska gå med på gemensam ekonomi i nuläget. Risken är annars att hon inser att hon kan hitta någon som är mycket bättre än dig.

• Påven Johanna II

Behåll dina pengar, tycker jag. 

• Anonym (Man)

Jag brukar förespråka separat ekonomi om nån är väldigt snål/slarvig, eller om man har massa bonusbarn o liknande.

Om jag vore dig skulle jag acceptera gemensam ekonomi om kanske 2år. Säg att du behöver byggs upp en buffert först, och att du är osäker på hur stabil intäkt firman har.

Och för övrigt, så skulle jag vara försiktig med att plocka ut för mycket lön ur bolaget. Det brukar vara bättre att samla tillgångar i bolaget o ta aktieutdelning i stor utsträckning.

• Anonym (Kvinna)

Inte gemensam ekonom nu heller.

Hon är ju bara fruktansvärt girig denna människa.

Fy för.

• Anonym (Ts)

Tänkte bara säga tack för svar såhär i efterhand. Skapade kontot endast för mitt inlägg så har faktiskt totalt glömt lösenordet. Däremot så kom jag till slut fram till att någon gemensam ekonomi blir det inte för oss. Vi är dock tillsammans.

Kom fram till att känslan av att det bara passade med gemensam ekonomi när "hon vinner på det" inte är något för mig. För mig med gemensam ekonomi så ska man då vara beredda "for better for worse" och inte bara "for better." Tack till er som engagerat er!

• Anonym (Sara)
    Kdkwowow skrev 2017-03-13 18:09:29 följande:

En golddigger Peter. Finns der gottom här !

Jo, en gold digger kännetevknas av att hon blir ihop med en man som tjänar mindre än hon själv. Tjabba.
  • Anonym (Golddigger)

Gå inte med på det! Hon är som alla andra skriver en golddigger!

Svar på tråden [email protected]