• Frankie Bean

Börja på förskola vid 12 månader.

Min lillskrutt ska börja dagis direkt när han fyller 1 år och kommer så klart vara minst. Någon annan vars barn började så tidigt som har tips och råd för att få det att funka så bra som möjligt? Vad förväntas han kunna? Vi matar honom fortfarande eftersom hälften av maten hamnar på golvet annars och 25% på bordet framför ;)

Ta på sig kläder etc? Han är 9 månader.

• Svar på tråden Börja på förskola vid 12 månader.
  • Linnis92

Han behöver inte kunna något alls, det kommer med tiden. När sonen började när han precis fyllt 1, så åt han inte heller själv. Efter 2 veckor på förskolan gjorde han det - utan att kladda. De lär sig otroligt mycket där.

Vår dotter kommer också börja som precis 1 åring i juni.

• Anonym (Almas m)

Vår dotter vår 12 mån när hon började. Hon gick och sprang men sa inte många ord. Gick hur bra som helst. Nu är hon 3 år och trivs lika bra där. Hon aldrig varit några speciella problem vid lämning och hämtning.

• Anonym (Ha)

Vad tufft för er. Är så tacksam att slippa separera från min 1-årig. :'-(

• Simone

Min dotter började när hon var 13 månader. Hon sa enbart mamma och pappa och äta själv gjorde hon inte eftersom hon inte fick i sig. På dagis så matade dom inte utan hon fick lära sig. En månad efter start så åt hon jättebra själv och hon har börjat säga mer ord nu som dom äldre barnen säger. Hon har lärt sig otroligt mycket sen hon började och hon älskar verkligen sitt dagis. Så mitt tips till dig är, tänk inte så mycket, allt kommer flyta på perfekt :)

• Anonym (F)

Barnen "förväntas" inte kunna något. Det är såklart bättre för dem själva ju självständigare de är (kan gå, äta själv etc), men det de inte kan när de börjar lär de sig ganska snabbt efterhand.
    /Förskollärare

• Anonym (Sanma)
    Simone skrev 2017-03-13 21:18:14 följande:

Min dotter började när hon var 13 månader. Hon sa enbart mamma och pappa och äta själv gjorde hon inte eftersom hon inte fick i sig. På dagis så matade dom inte utan hon fick lära sig. En månad efter start så åt hon jättebra själv och hon har börjat säga mer ord nu som dom äldre barnen säger. Hon har lärt sig otroligt mycket sen hon började och hon älskar verkligen sitt dagis. Så mitt tips till dig är, tänk inte så mycket, allt kommer flyta på perfekt :)

Men tänk om ett barn inte får kläm på det där med att äta själv..? Ska barnet gå hungrigt då?
    Anonym (Ha) skrev 2017-03-13 20:18:06 följande:

Vad tufft för er. Är så tacksam att slippa separera från min 1-årig. :'-(

Jag håller med, aldrig i livet att våra barn skulle få börja när de varit så små!!
  • Kattflickan

Går det ens att skola in barn i början av juni? Varför inte vänta tills i början av augusti?

• Simone
    Anonym (Sanma) skrev 2017-03-13 21:57:53 följande:

Men tänk om ett barn inte får kläm på det där med att äta själv..? Ska barnet gå hungrigt då?Jag håller med, aldrig i livet att våra barn skulle få börja när de varit så små!!

Nej givetvis behöver dom inte gå hungriga det förstår nog vem som helst... på vårt dagis låter dom barnen testa att äta själva oavsett hur mycket kladd det blir, men får dom knappt i sig något så hjälper dom till såklart.
  • Frankie Bean
    Kattflickan skrev 2017-03-13 22:05:38 följande:

Går det ens att skola in barn i början av juni? Varför inte vänta tills i början av augusti?

Det går utmärkt att skola.in i juni. Vi har inte möjlighet att vänta till augusti, annars hade vi gjort det.
  • Anonym (???)
    Kattflickan skrev 2017-03-13 22:05:38 följande:

Varför skulle det inte gå? Tror du inte att TS hade valt att stanna hemma längre om dom kunnat det?
Svar på tråden Börja på förskola vid 12 månader.